Avondmaalswijn en zwangerschap

drs. A. Meijer | Geen reacties | 03-06-2026| 09:31

Vraag

Binnenkort is er weer Heilig Avondmaal in onze kerk. Mijn vrouw is enkele weken zwanger, niemand weet er nog van. Is het veilig (m.b.t. de alcohol in de wijn) om aan het Avondmaal de wijn te drinken? Ik lees hierover drie verschillende visies:

1. nee, want alcohol is nooit goed (er is geen ondergrens), dus zip de wijn, dan neem je op die manier deel;

2. nee, maar gezien het hier om Jezus' bloed gaat (al is het in geestelijke zin), zal het alsnog veilig zijn;

3. ja, zo'n klein slokje kan geen kwaad. Het betreft een Gereformeerde Gemeente, dus ze zullen geen sap aanbieden, dat lees je soms namelijk ook, maar dat is hier niet mogelijk.

Wat is uw visie hierop?


Antwoord

Beste vragensteller,  
  
Om maar met deur in huis te vallen: ik ben van mening dat dit het drinken van de wijn aan het Heilig Avondmaal niet in de weg hoeft te staan. 
  
Omdat er geen veilige ondergrens is vastgesteld, adviseren medische instanties en gezondheidsorganisaties om vanaf het moment dat je zwanger probeert te worden, volledig te stoppen met drinken. Dat is natuurlijk een veilig advies. Hoe minder hoe beter.  Maar er bestaat geen studie die aantoont dat één of twee slokjes in de zwangerschap schadelijk zijn voor de baby. En dat lijkt mij ook erg onwaarschijnlijk. 
  
Met vriendelijke groet,
A. Meijer, huisarts 

Lees meer artikelen over:

zwanger

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

drs. A. Meijer

  • Geboortedatum:
    14-12-1978
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Ouderkerk aan de Amstel
  • Status:
    Actief
292 artikelen
drs. A. Meijer

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Kinderdoop

Aan ds. Heikamp. Ik heb een vraag over de (kinder)doop. Wij, mijn ouders, broers, zussen en ik, gaan naar een Baptistengemeente. Wij hebben de volwassendoop. In mijn vorige klas zat een jongen die uit...
Geen reacties
02-06-2010

Maandverband onhygienisch

Is maandverband onhygienisch?
Geen reacties
02-06-2009

Geen attest

Ik las het antwoord 'Admissie voor het curatorium' van ds. Paul over het curatorium. Om welke reden wordt er geen attest afgegeven? Mijn vader is vroeger afgewezen. Dat is psychisch en geestelijk diep...
Geen reacties
02-06-2008
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag