Koningshuis populair

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Het Koningshuis is van oudsher helaas enorm vrijzinnig. Zo hebben zij nogal bijzondere hofpredikers gehad die de opstanding en de schepping afdeden als verzinsels. Hoe is het mogelijk dat dit instituut en deze familie die overduidelijk zo ontzettend weinig op heeft met het geloof, zo populair is binnen onze gezindte?

Antwoord

Dat heeft te maken met de geschiedenis van het huis van Oranje en toen ons land een koninkrijk werd. Vooral de christenen hebben hier de hand des Heeren in mogen opmerken tot op deze dag toe, ondanks uw terechte opmerkingen.

Er zijn koningen en koninginnen geweest en prinsen die de Heere hebben mogen vrezen en dienen. Mede dankzij hun invloed hebben we een grondwet gehad waarop een christelijke stempel was gedrukt. Uw weet dat het moderne heidendom dit alles -of althans veel wetten- heeft veranderd. Zelfs onder goddeloze wetten staat de handtekening van de koning en zijn voorgeslacht. Denk aan abortus en euthanasie enz., ten hemel schreiend, nietwaar?

Niet vergeten dat op onze scholen warm les wordt gegeven over het koningshuis en we van ganser harte uitzien of de Heere onze koning en zijn familie zou willen bekeren tot God. Ik heb het meegemaakt dat ik in de zondagse morgendienst bad voor de koning en hij op datzelfde moment in een vliegtuig overvloog om in het buitenland zijn vakantie te gaan vieren.

In Gods woord staat dat we hebben te bidden voor allen die in hoogheid gezeten zijn en dus ook voor het huis van Oranje. Bidt u ook mee, al is het zuchtend?

Hartelijke groet van een met een bezwaard hart,
Ds. J. D. Heikamp