Geen fulltime baan vanwege fiscale belasting

G.J. Jansen | Geen reacties | 29-05-2026| 09:39

Vraag

Een medegelovige wil geen fulltime (36/38 uur) baan omdat er dan meer tijd beschikbaar is om vrijwilligerswerk in de gemeente te doen. Ook gaat anders het inkomen omhoog en loopt men allerlei toeslagen van de overheid en tegemoetkomingen vanuit de burgerlijke gemeente mis, zoals kwijtschelding van gemeentelijke belastingen, gratis zwemles voor kinderen, gratis OV en dergelijke. Dit is uiteraard legaal. Maar geeft men hiermee ongelovigen hiermee niet een reden om kwalijk te spreken van God en Zijn gemeente? Want: deze mensen zijn volop bezig in de dienst van God, maar wel op kosten van de gemeenschap. Hebben zij een punt?


Antwoord

Beste vragensteller,

Dank voor je vraag waaruit blijkt dat jij je terecht zorgen maakt over hoe andersdenkenden spreken over de kerk en daarmee wellicht ook over God.

De Bijbel is duidelijk over het feit dat talent God-gegeven is en dat we ermee moeten woekeren. Wie niet werkt, zal niet eten is een Bijbels uitgangspunt; evenals dat God de hand van de vlijtige wil zegenen. 

Tegelijkertijd is er een wettelijk kader met betrekking tot de fiscale afhandeling van salarissen en kent Nederland een heel scala aan toeslagen. Hierdoor ontstaat inderdaad vaak de vreemde situatie dat meer werken niet meer salaris oplevert, wat voor velen aanleiding is om dan niet meer te gaan werken, omdat het (financieel) niet loont. Als iemand besluit om in een dergelijke situatie (extra) vrijwilligerswerk te gaan doen in de gemeente wordt hiermee geen enkele wet overtreden, waarmee het redelijkerwijs is toegestaan. 

Echter, ik snap je punt wel, maar wellicht helpt het als de persoon die het betreft open is in zijn/haar beweegredenen om deze stap te zetten, zodat de omgeving weet waarom hij/zij hiervoor gekozen heeft. Dan wordt het duidelijk dat deze stap niet uit een gebrek aan inzet en ijver is gezet, maar heel bewust is gekozen en dat de extra tijd die rest bewust is gevuld met vrijwilligerswerk voor de kerkelijke gemeente. 

Samengevat: Laat die persoon transparant zijn over de achtergrond van en de afwegingen bij dit besluit.

Met hartelijke groet,
Gertjan Jansen

Lees meer artikelen over:

belastingen

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

G.J. Jansen

  • Geboortedatum:
    25-05-1972
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Rijssen
  • Status:
    Actief
55 artikelen

Bijzonderheden:

docent Engels en docentencoach


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Geen theater

Hoe kan ik andere mensen duidelijk maken dat ik geen theater wil bezoeken? Als ik vertel dat ik dat niet doe vanwege godsdienstige redenen vragen ze of ik wel eens bij een theatervoorstelling ben gewe...
6 reacties
29-05-2010

Problemen met indoen en verwijderen van tampon

Ik heb problemen met het indoen en vooral met het verwijderen van een tampon. Dat komt doordat ik te gespannen ben. Ik durf het niet goed meer, omdat ik een keer gezien heb dat, toen ik de tampon erui...
Geen reacties
29-05-2006

De Heere tegemoet in de lucht

Er zijn veel opvattingen over de wederkomst van Christus en opname van de gemeente. Eigenlijk wordt hier vrijwel nooit over gepreekt in de kerken. Ik was me er nooit van bewust dat er dus voor de wede...
1 reactie
29-05-2024
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag