Schaamte van de Heere Jezus

Ds. G.A. van den Brink / 2 reacties

Vraag

Aan ds. G. A. van den Brink. Ik luisterde deze lezing van u, voor de tweede keer.

Ergens aan het eind zegt u dat u denkt dat de Heere Jezus zich schaamde. De eerste keer stemde ik daarmee in. Toen ik het net beluisterde, kwam er een vraag bij mij naar boven. Is schaamte geen gevolg van de zonde? En daarop voortbordurend, kan de Heere Jezus dan wel schaamte gekend hebben?

Antwoord

Beste vragensteller,

Naast schuld heeft Christus ook schaamte gedragen. Je kunt denken aan Psalm 69:6 en 20: “O God, U weet van mijn dwaasheid, mijn schulden zijn voor U niet verborgen. U kent mijn smaad en mijn schaamte en mijn schande; allen die mij benauwen, zijn U bekend.” Deze psalm mogen we christologisch interpreteren (zie bijvoorbeeld de kanttekeningen bij beide verzen, en zie Joh. 2:17, waar wordt verwezen naar Psalm 69:10).

Met hartelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink

Ds. G.A. van den Brink

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Apeldoorn
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus-predikant. Sinds september 2020 als wetenschappelijk medewerker verbonden aan de TUA.

    Bekijk ook:

2 reacties
wilG
Het bijzondere is, dat Jezus geen zonde hàd, maar wél de zonde en de gevolgen van de zonde gedrágen heeft.

Hebreeën 2 vers 17: "Waarom Hij in alles de broeders moest gelijk worden, opdat Hij een barmhartig en een getrouw Hogepriester zou zijn, in de dingen, die bij God te doen waren, om de zonden des volks te verzoenen. Want in hetgeen Hij Zelf, verzocht zijnde, geleden heeft kan Hij degenen, die verzocht worden, te hulp komen."

En 4 vers 15: "..Die in alle dingen, gelijk als wij, is verzocht geweest, maar zonder zonde."
Ali636
Ik ben alleen maar bang dat Christus zich schaamt voor zijn kerk die zijn geboden niet wenst te houden. Dat Hij zich schaamt voor mij omdat ik niet zo gemotiveerd ben om geheiligd te worden van mijn zonden.