Plaatjes van Jezus bij bijbelverhaal
Redactie Refoweb | 8 reacties | 30-05-2025| 08:04
Vraag
Ik werk op een christelijke school met leerlingen uit allerlei kerken. Iedere dag vertellen we een verhaal uit de Bijbel, dit is prachtig om te doen! Ik zoek hierbij steeds plaatjes om de leerlingen ook een beeld te geven van hoe het er ongeveer uitzag. In sommige plaatjes wordt Jezus ook afgebeeld. Ik vind het alleen soms lastig want enerzijds is het heel waardevol als illustratie bij het verhaal, maar gaat het niet in tegen het tweede gebod? Je zou kunnen zeggen dat je God als mens wel af kunt beelden, maar niet als God. Dan is het dus geen probleem. Toch zou ik graag een antwoord willen van een theoloog.
De actualiteit verandert. De Bron niet.
Zie je ook iedere dag een stroom aan nieuws voorbijkomen? Het RD zet je aan het denken en geeft inzicht met nieuws en achtergronden in Bijbels perspectief. We duiden de actualiteit vanuit een onveranderlijke Bron. Ontdek nu één week gratis...
Antwoord
Daarover kun je meer lezen in deze artikelen:
Dit artikel is beantwoord door
Redactie Refoweb
Bijzonderheden:
Mailadres: vragen@refoweb.nl
Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Het gaat natuurlijk om het aanbidden van de beelden, niet om het afbeelden zelf. Het gaat ook specifiek over beelden/ afbeeldingen zoals de afgodendiensten.
Jezus is ons in alles gelijk geworden, daarom denk ik dat je hem als mens zeker af mag beelden.
Das een hele mooie gedachte
Jonge kinderen moeten verteld worden dat Jezus niet meer met Zijn lichaam aanwezig is op de aarde, maar toch heel dicht bij hen is met Zijn Geest. En dat die Geest werkt zoals de wind; je ziet Hem niet zoals je wind niet kan zien, maar je ervaart Hem wel, zoals je wind voelt en ervaart.
Ik betwijfel of dit een juist argument is.
Jezus zag er zó enorm als een gewoon mens uit, zodat ook toen niemand Zijn Goddelijkheid kon zien. Dat is sowieso niet zichtbaar, ook toen niet.
Dus als je een zo gewoon mogelijke afbeelding van Hem tekent, doet dat de waarheid geen geweld aan. Hij is ons in alles gelijk geworden.
En als het afbeelden van Hem de waarheid wel geweld aan zou doen, dan is dat een afbeelding van Johannes de Doper ook.
Trouwens, ook dáár moet je kinderen uitleggen: dit is niet Johannes, maar een getekend plaatje van hem.
Ik denk dat Aleph gelijk heeft.
Rabijn Jonathan Sachs schrijft in zijn verklaring over Genesis dat de mens het enige schepsel is dat net als God óók kan “scheppen” namelijk denkbeelden, theorieën, constructies (dogma’s) Daarmee is de mens “bijna goddelijk gemaakt” (psalm 8)
De mens schept zich dus een eigen beeld van God, niet uit steen, hout of op papier maar in het eigen hoofd. Daarmee is voor mij duidelijk dat er miljoenen “beelden” van Jezus zijn die gemakshalve niet onder het verbod van het tweede gebod worden geschaard maar die daar duidelijk wél horen! Oor elk individu is God net even anders hoe goed dat individu ook probeert te bewijzen dat zijn of haar denkbeeld de waarheid is. Vele incomplete of zelfs radicaal onjuiste uitlegging over wie God is of was (ik weet het, ik doe het zelf ook ) heeft al velen naar de afgrond gedreven en daarmee heeft de bedenker van het (Gods)beeld met vuur gespeeld. Ook de denkbeeldige gestalten zijn in dit gebod inbegrepen. Laten we ons dat bewust zijn wanneer we met zoveel eigen inzicht en eigen wijsheid denken te weten wie God is!
- Tongen als van vuur
- Gedaante als van een duif
Terwijl Hij ook een Goddelijk persoon is.
Zou dit door hen, die afbeeldingen van Jezus verbieden, dan ook niet verboden moeten worden?





