Gelukkig meisje met één probleem(pje)

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik ben een 21-jarig meisje en heb al vanaf mijn 17e verkering met een lieve jongen waar ik erg van hou en dat is echt wederzijds. We zijn een perfect en gelukkig stel. Eigenlijk zijn we al lang aan trouwen toe, maar omdat we allebei studeren doen we dat bewust nog niet. Maar nu komt mijn eigenlijke probleem: de studie die mijn vriend gekozen heeft is moeilijk en heel intensief. Als ik wel eens vraag als hij op een doordeweekse avond met mij uit wil gaan, is het antwoord vaak dat hij het te druk met school is. Ik heb hem wel eens voorzichtig gevraagd of hij niet wat meer tijd wil besteden aan mij of zelfs een andere, niet zo moeilijke opleiding zou willen gaan doen. Maar toen werd hij erg kwaad en zei dat ik geduld moest hebben. Hij wilde die opleiding afronden en zei dat als ik dat geduld niet kon opbrengen, ik me maar moest gaan afvragen of ik wel verder met hem wilde. Want als hij die studie heeft afgerond, heeft hij een beroep waar hij veel voor moet reizen en dus dan (als we getrouwd zijn) ook vaak van huis zal zijn. En nogmaals, we houden heel veel van elkaar en we gaan echt wel verder met elkaar, maar het is zo moeilijk. Als ik mijn vriendinnen hoor dan gaan die zo vaak uit. Ik mis dat zo, hij komt echt niet zomaar even bij mij thuis aan om gezellig en intiem bij elkaar te zijn, simpelweg omdat dat niet kan vanwege zijn opleiding. En ik gun hem die opleiding echt wel. Tijdens de weekeinden halen we de schade echt wel weer in en anders wel in de vakanties, maar die kleine dingen mis ik zo. Ik kan er met mijzelf niet mee in het reine mee. We zijn gelukkig, weten dat we elkaar trouw zullen beloven en ik zit erover te zeuren dat mijn vriend het druk heeft met zijn studie.

Afzender: een heel gelukkig meisje met één probleem(pje).

Antwoord

Als je zo hard moet studeren is een hele avond met je vriendin optrekken wel weer een hele avond die van je kostbare studietijd afgaat. Ik vind het eigenlijk wel verstandig van hem, temeer daar jullie in het weekeinde ‘de schade echt wel weer kunnen inhalen’. Studeren is best heel erg zwaar. Vergelijk jezelf vooral niet met je vriendinnen want als die een vriend hebben die niet studeert, kun je dat gewoon niet met elkaar vergelijken.

Is er echt geen mogelijkheid om al met elkaar te kunnen gaan trouwen? Hebben jullie er al eens met de wederzijdse ouders over doorgepraat?

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

verkering