Vragen over Jesaja

Ds. H. D. Rietveld | Geen reacties | 07-02-2025| 10:51

Vraag

Ik heb een vraag over Jesaja 24. Gaat dit oordeel over Juda of de hele aarde? In de King James staat namelijk dat het gaat over “the earth” (aarde). Maar in de Statenvertaling staat dat het over Juda gaat. Dezelfde vraag heb ik over Jesaja 34. Is dit het oordeel over Edom of over alle volken en gaat het dan over het oordeel in de eindtijd?

Vraag 2: In Jesaja 65:20 gaat het over het nieuwe Jeruzalem waarin men niet jong zal sterven. Nu vraag ik me af: kun je dan in de nieuwe hemel en aarde nog steeds sterven? Hoe moet ik dit lezen?

In Jesaja 49:8 gaat het over de tijd van Gods welbehagen. Wat wordt hiermee bedoeld? In onze kringen wordt regelmatig gevraagd of het uur van Gods welbehagen al is aangebroken. Is dat hieruit te herleiden? Bestaat zo’n uur van Gods welbehagen? Wat is dat dan?


Antwoord

De vertalingen laten al zien hoe verschillend men profetieën kan lezen.  In dit geval kan het Hebreeuwse woord zowel land als aarde kan betekenen. Dus kan het zowel om het land Juda  gaan als over de hele aarde waarover de Heere zal richten. In Jesaja 24 wordt de berg Sion en de stad Jeruzalem genoemd, maar daaraan vooraf gaat het over Gods bestraffing van hemelse en aardse machten, dus met een wereldwijde scopus. In Jesaja 34 wordt Gods gericht over Edom vermeld, eveneens in apocalyptische beeldspraak.
 
Wie profetische teksten leest moet zich altijd afvragen: in welke tijd werden deze woorden gesproken en op welke tijd hebben ze betrekking? Profetische boeken zijn namelijk verzamelingen van wat de profeten op verschillende tijden aan Goddelijke ingevingen hebben ontvangen en vormen meestal geen doorgaande ‘verhaallijn’.
 
Vergelijkingen van hoofdstukken zoals in de vraag moeten daarom voorzichtig worden gemaakt. Zelfs in één hoofdstuk kan het om los van elkaar staande stukken gaan of om ineenvloeiende, samengestelde beeldspraak. Dus blijft het moeilijk om altijd precies aan te wijzen hoe de beschreven (toekomst)beelden moeten worden verstaan en op welke periode ze betrekking hebben. Vaak is er achteraf een meervoudige vervulling aan te wijzen. 

Tijdelijke en plaatselijke ingrepen/gebeurtenissen (zoals in Jesaja 24 en 34) kunnen voorbode zijn van latere en wereldwijde gebeurtenissen. Zie bijvoorbeeld de profetieën van de Heere Jezus over de toekomst van Jeruzalem (Mattheüs 24).

Ik zou dus geen exact uitsluitsel kunnen geven op de vraag. Onder Bijbelgeleerden blijft er verschil van visie.

Ds. H. D. Rietveld 


Antwoord 2: 

Dit artikel is beantwoord door

Ds. H. D. Rietveld

  • Geboortedatum:
    06-11-1947
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Nijkerk
  • Status:
    Actief
113 artikelen
Ds. H. D. Rietveld

Bijzonderheden:

emeritus


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Jezus man en geen vrouw

Ik vraag me af, waarom was Jezus eigenlijk een man en geen vrouw? Waarom is die keuze gemaakt? Was vrouwzijn niet geschikt genoeg ofzo? Ik vind de Bijbel al best vrouwonvriendelijk en dit maakt het al...
Geen reacties
07-02-2019

Wandelen op zondag

Van huis uit ben ik niet opgevoed met wandelen op zondag. Nu ik op mezelf woon vind ik de verleiding groot om naar het bos te gaan. Dit is ongeveer 5 minuten rijden met de auto. Als ik naar het bos to...
11 reacties
07-02-2011

Adoptiekind werd niet gedoopt

Ik ken iemand die niet gedoopt mocht worden als baby/peuter omdat de persoon in kwestie geadopteerd zou zijn uit een voor zo ver bekend onchristelijk gezin. Hoe kan een kerkelijke autoriteit deze pers...
Geen reacties
07-02-2015
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering