Uur van Gods welbehagen

J.W.N. van Dooijeweert / Geen reacties

Vraag

Wat is het verschil tussen het uurtje van Gods welbehagen en het uurtje der minne?

Antwoord

Beste vraagsteller, wat een geweldige vraag! Ik kan me nog heel goed herinneren dat de ouwetjes op het gezelschap deze woorden gebruikten. Alleen waren ze iets beter in hun taalgebruik. Zij spraken over “het uur van Gods welbehagen” en over “het uur der minne”. De woorden “uurtje” moet je zo snel mogelijk vergeten. Dat is te zijig. Niet nuchter dat “tje” er achter. Dat maakt het nog geheimzinniger. Deden ze bij ons niet.

Je mag deze uitdrukking niet belachelijk vinden of er een beetje over smalen. Het gaat over iets heel ernstigs. Je kunt hetzelfde ook op een andere manier zeggen, maar op deze manier, direct uit de Bijbel, geeft veel duidelijkheid aan bepaalde begrippen.

We gaan er eerst de Bijbel voor raadplegen. Komen we deze uitdrukking in de Bijbel tegen? Als dat niet zo zou zijn, zou het veel moeilijker worden. Lees eerst Ezechiël 16:1-14, heel aandachtig. Dan gaat er misschien al een lichtje bij je branden. Maar ik ga je ook helpen om die uitdrukking te verstaan en te weten wat men er mee bedoelde.

Hier zegt God in de Bijbel, door de profeet Ezechiël, hoe Hij Israël gevonden heeft, apart gezet en uitverkoren om Zijn volk te zijn. Maar ook hoe Hij voor hen zorgde. Ga je mee, dan gaan we kijken of we het zien?

“Verder geschiedde des HEEREN woord tot mij, zeggende: Mensenkind, maak Jeruzalem haar gruwelen bekend, En zeg: Alzo zegt de Heere HEERE tot Jeruzalem: Uw handelingen en uw geboorten zijn uit het land der Kanaänieten; uw vader was een Amoriet en uw moeder een Hethietische. (Heidenen)”

De geboorte was verschrikkelijk. De Heere vergelijkt Israël met een meisje dat geboren wordt waar niemand naar omkeek. Buiten de stad geboren, in het veld. En gelijk weggegooid, niet verzorgd. Niet in doeken gewikkeld. Daar lag ze op het land, verachtelijk. Zo was Israël; een groepje schaapherders, niemand had er belangstelling voor. Totdat bleek dat de Heere God aandacht voor haar had. Zie vers 6.

“En aangaande uw geboorten: ten dage, als gij geboren waart, werd uw navel niet afgesneden; en gij waart niet met water gewassen, toen Ik u aanschouwde; gij waart ook geenszins met zout gewreven, noch in windselen gewonden. Geen oog had medelijden over u, om u een van deze dingen te doen, om zich over u te erbarmen; maar gij zijt geworpen geweest op het vlakke veld, om de walgelijkheid van uw ziel, ten dage, toen gij geboren waart.”

Het vervolg brengt ons bij iets heel anders. Bij het uur van Gods welbehagen. Ligt in wezen in de eeuwigheid. Maar God openbaarde het al aan Abraham: een groot nageslacht. Ik zal voor u zorgen, Ik ben uw God. De Heere stelt zich door Ezechiël voor als een man die langs die geboorteplek komt en dat meisje daar zag liggen. Hij bekommert Zich om haar. Hij verzorgt ze helemaal en geeft haar alles wat nodig is om te kunnen leven. Dat heeft Hij ook met Israël gedaan. Maar ze is nog wel naakt. Het uur van Gods welbehagen. Zijn opzoekende liefde.

“Als Ik bij u voorbijging, zo zag Ik u, vertreden zijnde in uw bloed, en Ik zei tot u in uw bloed: Leef; ja, Ik zei tot u in uw bloed: Leef! Ik heb u tot tien duizend, als het gewas van het veld, gemaakt; en gij zijt gegroeid, en groot geworden, en zijt gekomen tot grote sierlijkheid; uw borsten zijn vast geworden, en uw haar is gewassen, doch gij waart naakt en bloot.”

Dan in vers acht, komt de Heere (de Ik-persoon) weer bij haar langs. Dan is hij sprakeloos als hij haar ziet. Lees het zelf maar in vers 8. Smoorverliefd. Het uur der minne. Het uur om zijn liefde te betonen. Israël werd Gods volk! Dan gaat hij haar optuigen, aankleden, van sieraden voorzien.

“Als Ik nu bij u voorbijging, zag Ik u, en ziet, uw tijd was de tijd der minne; zo breidde Ik Mijn vleugel over u uit, en dekte uw naaktheid; ja, Ik zwoer u, en kwam met u in een verbond, spreekt de Heere HEERE en gij werd de Mijne. Daarna wies Ik u met water, en Ik spoelde uw bloed van u af, en zalfde u met olie. Ik bekleedde u ook met gestikt werk, en Ik schoeide u met dassenvellen, en omgordde u met fijn linnen, en bedekte u met zijde.  Ook versierde Ik u met sieraad, en deed armringen aan uw handen, en een keten aan uw hals. Desgelijks deed Ik een voorhoofdsiersel aan uw aangezicht, en oorringen aan uw oren, en een kroon der heerlijkheid op uw hoofd.”

Het resultaat blijft niet uit. Prachtig, mooi, heerlijk. De hele wereld kijkt naar haar. Zo is het geweest in Israël, bijvoorbeeld onder Salomo.

“Zo waart gij versierd met goud en zilver, en uw kleding was fijn linnen, en zijde, en gestikt werk; gij at meelbloem, en honig, en olie, en gij waart gans zeer schoon, en waart voorspoedig, dat gij een koninkrijk werd. Daartoe ging van u een naam uit onder de heidenen om uw schoonheid; want die was volmaakt door Mijn heerlijkheid, die Ik op u gelegd had, spreekt de Heere HEERE.”

En dan komt het verdriet van de Heere over Zijn volk. Ze gaan aan andere goden offeren. Andere goden dienen. Wat er maar voor afgoden in hun gezichtsveld kwamen; zij dienden hen.

“Maar gij hebt vertrouwd op uw schoonheid, en hebt gehoereerd vanwege uw naam; ja, hebt uw hoererijen uitgestort aan een ieder, die voorbijging; voor hem was zij.”

Tot zover in vogelvlucht hoe de woorden zijn ontstaan. Wat voor Israël gold, is ook van toepassing op een mensenkind dat tot geloof komt.

Het uur van Gods welbehagen is het moment dat God in je leven komt, als Hij naar je omziet (Paulus op de weg naar Damascus). Denk maar aan je eigen leven. Dat moment dat God naar je omkeek. Het moment dat God je stil zette. Wat een wonder! En zo werd daar dan ook over gesproken.

Dan kun je zelf al bedenken wat dat uur der minne is. Toen de Heere Jezus Zich steeds meer openbaarde. Je leerde de Heere kennen, je geloof groeide. De Heere gaf je talenten. Je werd bekend als een kind van God.

Ik hoop dat ik het niet te moeilijk gemaakt heb voor je. Zo waren er vroeger verschillende uitdrukkingen die probeerden ons te helpen met het begrijpen van Bijbelse begrippen.

Van harte Gods zegen,
Evangelist Jan van Dooijeweert

Tags in dit artikel:

tale Kanaäns