Spijt van porno

Ds. H. Veldhuizen / 4 reacties

Vraag

Ik ben helaas over mijn grenzen heen gegaan en heb porno gekeken. Nu spoken die beelden door mijn hoofd en ik kan er maar niet vanaf komen. Ik ben heel jong (zit in de onderbouw van het voortgezet onderwijs) en ik weet niet wat ik nu moet. Het voelt alsof God mij niet wil horen en ik later niet meer kan trouwen. Ik heb altijd gedacht dat het niet voor mij gold dat ik dan overspel zou doen, ik ben immers niet getrouwd! Maar ik ben aan het twijfelen, kan dit wel tegenover mijn aanstaande vrouw? En hebben leeftijdsgenoten hier ook last van? Ben ik een uitzondering, of vallen andere mensen van mijn leeftijd ook in die zonde?

Antwoord

Beste vriend,

Beste vriend, reken er maar op dat je helaas geen uitzondering bent. Je zult het zelf wel weten dat we in een over-geseksualiseerde tijd leven. Trouwens, we komen ook in de Bijbel veel grensoverschrijdingen op het gebied van de seksualiteit tegen. Denk alleen maar aan de geschiedenis van David en Bathseba en hoe David zijn zonde belijdt aan de Heere (Psalm 51) en dan onder andere bidt: “Schep mij een rein hart, o God” (vers 12). Dat woordje “scheppen” in de psalm is veelzeggend. Het wil zeggen dat dat reine hart alleen van God moet komen, want van onszelf liggen we open voor het tegendeel van een rein hart.

Je schrijf dat het, als je bidt, voelt alsof God niet wil horen. Toch, beste vriend, onderstreep ik: geef het bidden niet op. Heeft Jezus niet gezegd: Bid en u zult ontvangen, klop en er zal voor u opengedaan worden? Ik denk dat het begrijpelijk is dat je niet kunt loskomen van de beelden die je zag. Dat is een proces. Toch: blijf in je gebed daarom aanhouden en zoek, zodra er beelden of verleidingen bovenkomen, iets anders dat je afleidt. Het is niet voor niets dat we in de Bijbel, als het over verleidingen tot zondigen gaat, verschillende keren het woord “vluchten” tegenkomen: “Vlucht weg van de hoererij” (1 Kor. 6:18), “Ontvlucht de begeerten van de jeugd” (2 Tim.2:22). Het feit dat Paulus dat schrijft aan de christelijke gemeente (Korinthe) en zelfs aan zijn medewerker Timotheüs, betekent dat de verleidingen er ook in de eerste christentijd waren.

Nu ben je ook, schrijf je, aan het twijfelen of wat je deed wel kan tegenover je aanstaande vrouw. Het voelt zelfs voor je alsof je later niet kunt trouwen. Mooi dat je dat schrijft. Maar toch denk ik dat je die kant niet moet uitdenken. Zou je eventuele aanstaande vrouw het niet kunnen begrijpen dat je over je grenzen heengegaan bent? Zou ze in haar eigen leven ook geen verleidingen kennen en hebben gekend? Het is nog lang niet zo ver, maar ik zeg het alvast maar: het is belangrijk is dat jongeren in hun verkeringstijd samen kunnen bidden en daarbij ook bidden dat ze bewaard worden wat betreft de grenzen tegenover elkaar.

Belangrijk is ook dat je gefilterd internet hebt waardoor je in veel opzichten beschermd bent. Overigens zijn er ook verleidingen via tv, film en tijdschriften. Jezus heeft ons niet voor niets leren bidden: Leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze.

Beste vriend, ik hoop dat ik je wat geholpen je. Lees eventueel ook wat op Refoweb meer is te vinden over porno kijken en pornoverslaving

God zegene je. En van harte sterkte,
Ds. H. Veldhuizen

Tags in dit artikel:

porno
4 reacties
andrew
Ik dacht altijd dat alleen jongens en mannen porno keken totdat mijn toenmalige vriendin vertelde dat ze ook wel een porno had gekeken. Maar het is allemaal nep.
Knappe vrouwen met perfecte figuren die altijd zin hebben. Het enige waar ze in geïnteresseerd zijn is geld zoals de bijbel al zegt. Als je een echte verkering of relatie krijgt zul je zien dat geen enkele vrouw zich zo in het echt gedraagt als in porno.
evantorisch
En vergeet vooral niet de vele meisjes-vrouwen die gedwongen worden om in de pornoindustrie te werken. Die zien weinig van de centen hoor.
En dan zijn er nog de slachtoffers die in hun jeugd of als kind misbruikt zijn, en zo hun eigenwaarde verloren hebben en helaas in het pornowereldje belanden.
AHHK76
Beste jonge vriend,
Je bent niet de enige van jouw leeftijd die porno heeft gekeken. Er zijn helaas al jongens van jouw leeftijd die al (een poosje) verslaafd zijn...
Maar er is vergeving ook voor hen en jou te krijgen! David pleegde overspel met Bathseba, doodde haar man en trouwde met haar. Toch was hij een man naar Gods hart! Hij vroeg om vergeving. Dat mag jij ook doen, je hebt niet alleen vergeving nodig, maar ook reiniging van je gedachten. Ook daar mag je God om vragen en misschien kun je iemand anders vragen met en voor jou te bidden? Het kan zo eenzaam voelen als je hier alleen mee blijft lopen...
Als je last hebt van de beelden, kun je ook afleiding zoeken, door iets te gaan doen of door christelijke muziek te luisteren. Als je vast komt te zitten in deze dingen, vraag dan iemand je te helpen.
Ik vind het goed van je hoe je hier mee om probeert te gaan! Als je later verkering krijgt, is het wel goed als je het vertelt. Maar als je er eerlijk over bent en ermee bent gestopt... Dan wil dat meisje vast ook wel met jou verder, als ze echt van je houdt.... !
Fleur17
Ik weet uit ervaring dat het heel fijn is om daar open over te zijn. Mijn vriend heeft hier erg mee geworsteld, maar heeft het, ondanks dat hij het ontzettend moeilijk vond, tóch met mij gedeeld. We hadden toen net een paar maanden verkering. Samen hebben we gebeden of God hem de kracht wilde geven om de verleiding te weerstaan, en God doet het ook echt! Wat ik jou wil meegeven is: blijf bidden, blijf volhouden. Praat erover. God zal je helpen. Sterkte en Gods zegen toegewenst.