Twijfelen aan God en hemel

Ds. E. Gouda / Geen reacties

Vraag

De Bijbel vertelt ons dat de hemel echt bestaat, maar ik kan het niet zien. Waar is de hemel? Ik bedoel, ik weet dat ik God niet kan zien, maar Hij is een Geest en de hemel is een fysieke plaats, toch? Dus nogmaals: waar is de hemel?

Ik blijf twijfelen aan het feit dat de hemel echt is en of God zelfs echt is. Ik wil geloven, echt waar. Ik bedoel, er is zoveel bewijs. De natuur, hoe onze lichamen zijn gemaakt, dat de zwaartekracht precies zo sterk is als nodig is. Dat de zon precies de juiste hoeveelheid km verwijderd is van de aarde. Ik bedoel, er moet toch een God zijn? Maar ergens twijfel ik nog steeds. Kan iemand mij helpen?

Antwoord

Beste vragensteller, bedankt voor je indringende vraag. Ik proef hierin het verlangen om te geloven en de worsteling die het geeft. Je stelt heel wat vragen. Tegelijk ga je in de vraagstelling het gesprek met jezelf aan. Ik kan je niet helpen, maar groter dan de nood is God. God kan helpen, Hij helpt.

Er zijn twee bronnen waardoor God Zich aan ons mensen openbaart: de natuur en de Schriftuur of schepping en Schrift. We leren dat de natuur niet voldoende is om God echt te leren kennen. Daarvoor zijn wij mensen aangewezen op het (hele) Woord van God (vgl. Johannes 1:1-5). In het Woord van God staat voldoende om zalig te worden. Het Woord is echter geen encyclopedie dat ons antwoord geeft op al onze vragen.

De vragen die jij hierboven stelt worden in elk geval voldoende onderbouwd en beantwoord. God is er! Van eeuwigheid tot eeuwigheid bent U, God (Psalm 90). Hij woont en troont in de hemel (vgl. Johannes 14: 1 vv). De woonplaats van Zijn eer. Paulus getuigt ervan dat Hij er geweest is (2 Korinthe 12:1 vv) en Stefanus ziet de hemelen geopend en Jezus aan de rechterhand van God (Handelingen 7:56).

Maar waar is de hemel? Je kunt ook de vraag stellen: Wie heeft ooit God gezien? Jezus zegt: Wie Mij heeft gezien, heeft de Vader gezien (Johannes 1). Maar wie van ons heeft Jezus gezien, behalve de apostelen en de mensen in Jezus' tijd? Je begrijpt dat dit een cirkelredenering is waaraan je niet ontsnapt. De vragen blijven zich opstapelen. Is dat erg? Helemaal niet. Wij hebben niet voor niets verstand ontvangen. Dit onderscheidt ons ook van de dieren. Maar ons verstand moet wel dienstbaar zijn aan het verheerlijken en liefhebben van God. Helaas gaat het op dat punt bij menigeen fout, omdat wij mensen gevallen schepselen zijn. Daarom is bekering nodig. Een geheiligd verstand dat zich onderwerpt aan de Schepper van hemel en aarde.

Hoe kom ik aan dat verstand? Lees Gods Woord. Bid God om genade en vraag om de leiding van de Heilige Geest. Op die manier vallen de dingen op z'n plek. Het geloof is namelijk geen syllogisme; een sluitredenering. Het laat God God, al begrijp het/ik zoveel niet (vgl. Job 38-41). Ik kan je niet vertellen waar de (fysieke) hemel is. Die vraag stelt de Bijbel niet. De Bijbel zegt wel: Ieder die de Naam van de Heere  zal aanroepen, zal zalig worden. Jij en ik. God brengt de hemel in het hart. Eenmaal brengt God ook het hart in de hemel, want dan is God alles in allen.

Bedenk: Je bent niet ver van het Koninkrijk van God. Laat je vallen in de armen van de Zaligmaker, Die jou ook wel wegen zal wijzen waarlangs jouw voet/verstand zal gaan.

Wijsheid van en liefde voor Hem gewenst,
Ds. E. Gouda

Lees ook:

Lees meer artikelen over:

geloofstwijfel