Ik voel me tweede keus

Ds. C.J. Droger / Geen reacties

Vraag

Ik heb nu inmiddels ruim anderhalf jaar een relatie met een jongen van begin 20. Ik hou ontzettend veel van hem en zou me zonder hem geen leven voor kunnen stellen. Toch is er een ding waar ik het (nog steeds) ontzettend moeilijk mee heb. Hij heeft namelijk in een vorige relatie al seks gehad met zijn toenmalige vriendin. Alhoewel hij hier enorm veel spijt van heeft, kan ik dit niet uit m’n gedachten krijgen en vind ik het heel moeilijk om mee om te gaan.

Ik kom haar nog regelmatig tegen, dus elke keer komt dit weer in mijn gedachte. Toen hij dit vertelde (hij was direct heel open toen ik het hem vroeg) schrok ik enorm, maar ik dacht dat dat kwam omdat het zo ‘rauw’ op m’n dak viel. Maar toch blijft dit steeds terug komen. Ik voel me niet meer speciaal voor hem, voel me een tweede keus en het steekt gewoon enorm dat hij iets met een ander  gedaan heeft wat ík samen met hem zou willen beleven.

Ik heb al heel vaak God gevraagd of Hij deze gedachte weg wil nemen of dat Hij me leert er anders naar te kijken, maar het gaat gewoon niet. Mijn vraag is: is het verkeerd dat ik hem dit zo moeilijk kan vergeven en vooral: hoe kan ik dit toch vergeten of wegstoppen? Blijf ik hier heel mijn leven mee zitten? Ik wil dit niet!

Een jonge vrouw.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hartelijk dank voor het stellen van je vraag! Heerlijk dat er een website bestaat waar je anoniem ook dit soort vragen kunt stellen. Ik denk dat je niet de enige bent die met dit probleem rondloopt. Ik hoop wat gedachten op te schrijven waar jij, en hopelijk anderen, wat aan hebben.

In de eerste plaats wil ik zeggen dat ik goed kan begrijpen dat je deze gevoelens hebt. Het is nogal wat dat je vriend aan je heeft opgebiecht. Dat je er telkens aan denkt, vind ik niet vreemd. En dat het bij je bovenkomt als je zijn vorige vriendin ziet, is ook niet gek. Zo werken onze hersenen nu eenmaal. Je kunt het niet tegenhouden, het komt (weer) naar boven.

In de tweede plaats wil ik opmerken dat je vriend dit niet had hoeven te vertellen. Wat hij namelijk gedaan heeft, is een verborgen zonde opbiechten. Hij heeft dat, neem ik aan, gedaan zonder toestemming en instemming van zijn vorige vriendin. Ik vind, maar niet iedereen is het daarin met mij eens, dat je vriend dit niet had hoeven te vertellen. Jouw verhaal versterkt mij in die opvatting. Jij bent nu bekend geworden met een verborgen zonde van je vriend, kunt daar niets mee, maar hebt er wel heel veel last van. Ik vind dat dat voorkomen had kunnen worden. Wat is dan wel de weg?

Ik denk dat je vriend dit aan het einde van zijn verkering met zijn vorige vriendin had moeten uitpraten en afhechten. Door samen in gebed te gaan, deze zonde voor de HEERE te belijden en om vergeving te vragen. Als zij dat gelovig zouden hebben gedaan, zouden zij Gods vergeving hebben ontvangen. En dan was deze zonde uit de wereld. God gedenkt onze zonden niet meer als Hij ze vergeeft, wij mogen ze dan ook vergeten. Of herinneren als vergeven zonden. Daar hoeven we dan niet meer op terug te komen, dat doet God ook niet. Ik vermoed dat je vriend zoiets niet heeft gedaan. Mijn voorstel zou zijn dat hij dat alsnog doet. Dat is spannend, ik begrijp dat, maar het zal wel veel betekenen, denk ik. Voor hem, zijn vorige vriendin én jou.

In de derde plaats iets voor jullie samen. Ik lees dat je vriend enorm veel spijt ervan heeft dat hij met zijn vorige vriendin naar bed is geweest. Dat is goed. De HEERE verbiedt dit duidelijk in Zijn Woord en dat je vriend dat intussen inziet, mag jou dankbaar stemmen. Ik lees niet dat hij aan jou om vergeving heeft gevraagd. Als hij dat wel heeft gedaan, zul jij hem moeten vergeven. Hij heeft immers enorm veel spijt ervan. Hij zal ook wel richting jou hebben aangegeven dat hij het heel erg vindt dat jij er zo onder lijdt. Hij zal je geen vergeving afdwingen, maar wel graag vergeving ontvangen, denk ik. Mijn advies is: probeer hem die vergeving te geven. Het zal jullie relatie echt verdiepen en verrijken.

En als het moeilijk blijft? Dan zijn er volgens mij drie opties. De eerste optie is dat je professionele hulp zoekt bij het verwerken en overwinnen van je moeite. Die is voorhanden en zou je eroverheen kunnen helpen. Als dat niet lukt, sta je voor de vraag: hoe nu verder? Optie twee is dan: ik zal hiermee moeten leven en het zal misschien de rest van mijn leven niet meer weggaan. Dit lijkt mij geen goede optie. Het zal jullie huwelijksleven overschaduwen en jullie seksleven ingewikkeld maken. Optie drie blijft dan over: je beëindigt deze relatie. Dat zal niet meevallen gezien je gevoelens voor deze jongen, maar je leven lang met dit denkbeeld moeten leven, gaat hem niet worden. Vroeg of laat zal jullie huwelijk waarschijnlijk stranden.

Ik hoop dat jullie de weg van vergeving en heling zullen kunnen gaan. Dan zou er mooi huwelijksleven voor jullie open kunnen gaan.

Met een hartelijke groet!
Ds. C. J. Droger

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk