Heiligen in de gemeente

Ds. A. Jonker / Geen reacties

Vraag

Wie zijn de heiligen waar de Bijbel over spreekt? Dat zijn toch niet de kerkgangers (gedoopt, belijdenis afgelegd, uiterlijk alles op orde, maar zonder geloof in de Heere Jezus). Maar als de Bijbel spreekt over heiligen dan zijn dat toch de gelovigen? En wie is/vormen de gemeente van Christus? Je kunt toch niet een kerkelijke gemeente, waarvan 80 procent belijdt ongelovig te zijn, aanspreken als gemeente van Christus?

Antwoord

Het lijkt er op dat in de vraag het antwoord al is opgenomen. Als ik het goed begrijp zit de vraagsteller er mee dat de kerkelijke gemeente voor een groot deel belijdt ongelovig te zijn (wat een belijdenis!) en hoe moet de gemeente dan worden aangesproken? Kun je alle gemeenteleden aanspreken als ‘heiligen’?

In de eerste plaats zijn alle gemeenteleden, echt gelovig of niet, leden van de gemeente. Zij behoren tot de gemeente waar Jezus Christus aanspraak op maakt als Zijn gemeente! Zoals koren en kaf vermengd zijn maar toch één korenhoop vormen, zo is ook heel de gemeente de gemeente van de Heere Jezus Christus. Leden van de gemeente van de Heere Jezus Christus waar het heil in Hem wordt verkondigd, kunnen toch geen rust hebben om ongelovig voort te leven?

Het tweede betreft de vraag wat we bedoelen met de aanduiding ‘heiligen’. Zijn de heiligen alleen de ware gelovigen van de gemeente, of vallen daar ook andere leden van de gemeente onder?

Paulus schrijft in Romeinen 1:7 aan de “geliefden van God, geroepen heiligen.” Aan de Korinthiërs schrijft hij in 1 Korinthe 1:2: “aan de gemeente van God die in Korinthe is, aan de geheiligden in Christus Jezus, geroepen heiligen, met allen die de Naam van onze Heere Jezus Christus aanroepen, in elke plaats, zowel hun als onze Heere.”

De woorden die Paulus richt tot de voor hem nog onbekende gemeente in Rome lijken mij ruimer of meer inclusief te zijn dan de woorden aan de gemeente van Korinthe die hij kent! Zou het daarom mogelijk zijn om verschillende aanduidingen voor de gemeente en haar leden te gebruiken? De Heere Jezus heeft recht op heel de gemeente en allen die gedoopt zijn, zijn door de doop apart gezet van de wereld. Apart zetten voor God is één van de betekenissen voor het woord heilig. Tegelijk zullen we ook eerlijk moeten erkennen dat niet alle gemeenteleden de Heere Jezus in een waar geloof kennen, dat kan blijken uit hun woorden of uit een slordige levenswandel. Zij zijn niet heilig in de betekenis van gereinigd en geheiligd door het bloed van Jezus Christus.

Tenslotte wil ik mezelf en de vraagsteller wijzen op de woorden van de Heere Jezus: Strijd u om in te gaan! Het is niet vanzelfsprekend maar een wonder van Gods genade als we in mogen gaan door Jezus de smalle poort.

Ds. A. Jonker

Lees meer artikelen over:

heiligen