Daily Verses als bijbelapp

G. Slurink / 9 reacties

Vraag

Ik zie een vraag over (de betrouwbaarheid van) You Version, beantwoord door de heer Slurink: 'Toevoegingen van YouVersion kritisch bekeken'. Hij is niet echt enthousiast over deze app en ik herken zijn bezwaren. Hoe is dan de beoordeling van Daily Verses, is dat een betere optie? En zijn er nog andere apps voor het iedere dag een Bijbeltekst aangereikt krijgen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Dat You Version de Bijbel aanbiedt in zoveel talen is natuurlijk prachtig. Maar ze hebben er in de loop van de jaren van alles omheen gebouwd waar ik inderdaad minder enthousiast over ben. Het is zo belangrijk dat datgene waar het in de kern om gaat, de Bijbelse boodschap helder krijgen. Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld dit: je te laten te verzoenen met God door de Heere Jezus (zie bijvoorbeeld 2 Kor 5:11-21) om zo, zoals Petrus het bijvoorbeeld zegt, levende stenen te zijn, gebouwd tot een geestelijk huis, tot een heilig priesterschap, om geestelijke offers te brengen, die God welgevallig zijn door Jezus Christus (1 Petr 2:5). En de Bijbel zegt soortgelijke dingen op vele andere plaatsen op allerlei manieren. Dat moeten we steeds beter leren begrijpen. Als dit helder is en centraal staat dan vallen veel andere dingen ook wel op hun plaats. Want als je leert zien wat de bedoeling is, dan wordt het ook wel duidelijk welke dingen daarin passen en welke niet en welke levenshouding daarbij past en welke niet.

Daarom moeten we ons inzetten om onbevangen en met een open geest te lezen wat er nu werkelijk staat in de Bijbel. Er is natuurlijk niets mis mee je voordeel te doen met het inzicht van anderen, zeker van mensen die zich hebben beijvert om hun inzichten te baseren op wat de Bijbel zegt. Maar waarvoor we moeten waken is dat we de Bijbel gaan lezen door een bril die we ons laten opzetten door anderen, die ons een verkeerde richting opsturen en daarmee afbreuk doen aan het doel waartoe we geroepen zijn. Bijvoorbeeld mensen die ons vooral goed willen laten voelen met onszelf, en die zich vooral laten leiden door een hedendaags denken. Of bijvoorbeeld mensen die zich vooral richten op bepaalde zaken waar er in hun groep de nadruk op wordt gelegd. Of bijvoorbeeld mensen die zich laten leiden door een star dogmatisme (op bepaalde punten) dat aan de nuances die we in de Bijbel vinden voorbij gaat.

Er zijn hier allerlei variaties op en je vind ze in de hele breedte van de kerk. Maar wat ze allemaal gemeen hebben is dat er selectief wordt omgegaan met de Bijbel en vooral wordt gekeken naar wat het beste in het eigen straatje past. En dat gaat vaak ten koste van het begrijpen waar het nu eigenlijk om gaat. En daar komen dan andere zaken voor in de plaats. Dat is de kern van mijn bezwaar. Dat probleem betreft overigens uiteraard niet alleen You Version, het omvat ook boeken, preken, enzovoort. Ook daar moeten we oplettend en kritisch mee omgaan en alles leren toetsen aan het Woord van God.

Dat nog even terzijde, ook voor andere lezers die zich afvragen wat het probleem is. Dan nu je vraag.

Daily Verses is een eenvoudige app die je elke dag een Bijbelvers aanreikt. Het heeft ook een widget die je kan plaatsen op je scherm waarin dan het vers verschijnt zonder dat je de app hoeft te openen. Je kan uit een aantal vertalingen kiezen, waaronder de HSV. Het lijkt confronterende verzen niet te schuwen. En als je op de link klikt kom je op hun website waar je hetzelfde vers nog eens in verschillende vertalingen naast elkaar ziet. En vandaar kan je een link klikken waar je dan het hele hoofdstuk kan lezen. Op hun website hebben ze ook nog een aantal zoekmogelijkheden, waaronder via thema, Bijbelboek of trefwoord, wat een interessante invalshoek kan opleveren. Al met al maakt het een goede indruk op mij.

Natuurlijk schuilt er een gevaar in het lezen van losse teksten dat het los komt te staan van de context waarin het staat en het een eigen leven gaat leiden. Ik heb zelf maar even de Daily Verses app geïnstalleerd om het te proberen. De tekst van eergisteren was Romeinen 2:6: “Die ieder vergelden zal naar zijn werken.” Dat is een tekst waar natuurlijk wel het een en het ander over te zeggen is. Het staat in de context van Romeinen 1:16 t/m 3:28. Als je er dan een losse tekst van maakt die uit de context is gehaald dan kun je tot een verkeerde conclusie komen. Maar gelukkig biedt de app de mogelijkheid om op de tekst te klikken, en met twee klikken ben je dan bij het hele tekstgedeelte waarin het staat en kun je dat lezen. Ik zou ook zeker aanbevelen dat geregeld te doen. Zolang je dat voor ogen houdt lijkt het mij dat Daily Verses een goede hulp kan zijn om je elke dag weer bij Gods Woord te bepalen.

Ik ben verder niet zo bekend met apps die iedere dag een Bijbeltekst aanreiken maar als je zoekt in de app store naar bijvoorbeeld Daily Bible Verse of iets dergelijks, dan zijn er heel wat. Ik weet echter niet welke daarvan een goede Nederlandstalige Bijbelvertaling ondersteunen en geen allerlei ongewilde extra’s hebben of je voortdurend lastig vallen met advertenties. Ik zag nog wel de app van “Dagelijks Woord” en die maakte ook wel een goede indruk op mij. Die bevat ook wat meer vertalingen. Het heeft echter geen widget, dus je moet de app openen om het vers van de dag te lezen.

Daily Verses lijkt me ieder geval voor het gewenste doel een goede optie.

Ik hoop dat dit antwoord helpt. Een hartelijke groet,
Gerard Slurink

9 reacties
Ali636
Ik ben gewoon allergisch voor die apps. Elkaar een mooie preek toesturen heeft nog wat persoonlijks. Maar dat de Heilige Geest nu voor iedereen die dag dezelfde bijbeltekst heeft gaat er bij mij niet in. Is dat net zoiets als de astrologie? In een OBB boek moest journalist Argus dat schrijven nadat Hocus Pas er mee ophield "Voor elk wat wils" schreef directeur Fanth hem voor....!
Waarom later we niet zelf de Heere spreken door zijn Woord? Dan sla ik nog liever lukraak de Bijbel open dan dat Kunstmatige Intelligentie voor mij de tekst gaat uitzoeken.
Samanthi
Ali636
Ik heb met de Bijbel lukraak openslaan moeite, net of je een lot trekt, volgens mij kun je het beste de hele Bijbel chronologisch lezen zodat je de verbanden ziet,misschien afwisselend het Oude of Nieuwe Testament .
Die Bijbel app is echt fijn om vertalingen te vergelijken, ook als je iets niet snapt, die dagtekening och ja die komt nu eenmaal, dat kan soms net iets zijn wat je nodig hebt, zo zie je de één kijkt er weer anders tegenaan dan de ander.
Samanthi
Moet dagtekst wezen.
WillemB
@Alie36
Wat is het verschil met een dagtekst op de app, en een dagtekst met meditatie in het RD, die ook voor duizenden mensen tegelijk bestemd is?
Ook niet geschikt genoeg voor de Heilige Geest om in te werken?
Ali636
Aan Samantha, juist. Lukraak openslaan is ook al niks, maar beter dan een dagtekst van de AI. Zelf de Bijbel lezen, maar niet zo vlug mogelijk. Ik wil er diep over nadenken. En toepassen natuurlijk. Shalom
Ali636
WillemB. De Heere kan met alles werken. Maar ik weet geen enkel voorbeeld in Gods Woord dat dat toegepast werd... Eén tekst voor allemaal....
Tonny
Ali636, en tóch werden er 3000 tegelijkertijd bekeerd.
Ali636
Tony. Ha ha. Met met preek. Niet met een Appje.
Samanthi
@Ali636
Petrus had helemaal geen mobieltje...