Oude Jacob ziet slecht

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Ik las onlangs Genesis 48 waarin staat beschreven dat Jakob de zonen van Jozef zegent. Op een gegeven moment vraagt Jakob aan Jozef wie dat zijn. Dan zegt Jozef dat het zijn zonen zijn. Dus eigenlijk de kleinzonen van Jakob. Betekent dit dat Jakob zijn kleinzonen, zonen van Jozef, nooit eerder had ontmoet? Terwijl Jakob na aankomst in Egypte toch nog zeventien jaar daar gewoond heeft. Zou er dan geen contact met het gezin van Jozef geweest zijn? Zomaar wat vragen die bij mij opkwamen.

Antwoord

Het antwoord op deze vraag kan kort zijn. Door ouderdom waren de ogen van Jacob verslechterd, zodat hij niet duidelijk kon zie wie wie was. Zie  Genesis 48:10. Dus het is niet zo dat hij de kinderen van Jozef niet kende, want dat is zeker wel het geval geweest. Zij zijn in die 17 jaar geen vreemden voor hem gebleven.

Maar ondanks dat hij stervende was, werd hij verlicht en gesterkt door Gods Geest, zodat hij de zegen over de kinderen mocht  uitspreken.

Hartelijk groeten en Gods zegen toegewenst,
Ds. A. K. Wallet