Psalm 22 lezen en zingen

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

Mag je Psalm 22 vanuit jezelf lezen en zingen? Ik bedoel, er wordt veel gesproken in die Psalm met hoofdletters, zoals Ik en Mijn. Ik neem aan dat God daar spreekt? Maar de Psalm is geschreven door David. Toch herken ik me in veel dingen uit die Psalm. Mag ik die biddend zingen, vanuit mijn eigen leefwereld? Alsof ik degene ben die spreekt, bid en zingt?

Antwoord

Dank voor je vraag. Een vraag die wellicht ook anderen kan bezig houden.

Er kan heel veel herkenning zijn bij het lezen en zingen van de Psalmen. Hier klopt immers het hart van Gods kind. In hoogten en in diepten. Ja, hier klopt het hart van God Zelf. De levende God, Die ingaat in de diepte van ons verzondigde, doodse bestaan.

Ja, je mag de psalmen, ook Psalm 22, zingen als jouw persoonlijke lied. Voor Gods aangezicht. Houd daarbij het profetische van het lied voor ogen: de Invuller en Vervuller is Christus. En dat Zijn weg en werk alleen door de Geest wordt verstaan en alleen door de Geest wordt uitgezongen tot eer van God.

Dus… als je Psalm 22 zingt, zing dan in één adem Psalm 119:3 (berijmd). Zoals je zegt: biddend zingen!

Van harte Gods zegen toegewenst,
Kand. G. A. van Ginkel

Lees meer artikelen over:

Psalmenzingen