De dag waarop de Morgenster opgaat

Ds. T.A. Bakker / Geen reacties

31-01-2024, 12:07

Vraag

Een vraag over 2 Petrus 1:19. “En wij hebben het profetische woord, dat vast en zeker is, en u doet er goed aan daarop acht te slaan als op een lamp die schijnt in een duistere plaats, totdat de dag aanbreekt en de morgenster opgaat in uw hart.” Het eerste vers maakt duidelijk dat Petrus tot een groep mensen schrijft die bekeerd is. Het kan dus geen betekenis hebben van bekering ontvangen. Zou “tot de dag aanbreekt” kunnen wijzen op de dag des Heeren, Zijn wederkomst? Gaat de morgenster op in ons hart, dat God ons hiermee een teken geeft dat Hij eraan komt?


Antwoord

Beste vragensteller,
 
Je zou zomaar kunnen denken dat dit vers gaat over de bekering. Want dan gaat het licht op het in het donkere hart van een zondaar. Ik denk dat je Efeze 5:14 zo wel moet lezen: “Ontwaak, gij die slaapt, en sta op uit de doden, en Christus zal over u lichten.” Terecht merk jij op dat die uitleg niet past bij 2 Petrus 1:19. Petrus schrijft “aan degenen die even dierbaar geloof met ons verkregen hebben door de rechtvaardigheid van onze God en Zaligmaker Jezus Christus” – aan christenen dus. Hij gaat er vast vanuit dat het Licht al in hun harten geschenen heeft. Daarom klopt jouw veronderstelling dat “de dag waarop de Morgenster opgaat” slaat op de wederkomst. Jezus Christus, de blinkende Morgenster, zal terugkomen (Openbaring 22:16). Hij zal in de harten van alle gelovigen opgaan. Dan is het profetische Woord, waar Petrus het in dit gedeelte over heeft, niet meer nodig. Alle harten, het innerlijk van alle ‘losse’ personen, zullen volkomen verlicht zijn door Christus, de Morgenster. Conclusie: het gaat bij de Morgenster in ons hart niet om een teken van Zijn komst, maar juist om de werkelijkheid na Zijn komst, tot in alle eeuwigheid!
 
Hartelijke groet,
Ds. T. A. Bakker

Dit artikel is beantwoord door

Ds. T.A. Bakker

  • Geboortedatum:
    07-02-1995
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Giessendam-Neder-Hardinxveld en Sliedrecht
  • Status:
    Actief
30 artikelen
Ds.  T.A. Bakker

Bijzonderheden:

Bekijk ook:


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik merk de laatste tijd dat de plezier in sociale media bij mij weg is. Voorheen deed ik er veel mee, maar nu echt niks meer. En toch vind ik het lastig om er afscheid van te nemen, aangezien ik niet ...
3 reacties
31-01-2023
Ik heb een moeilijke jeugd gehad. Op dit moment ben ik midden twintig. Ik heb de behoefte om hierover te praten. Alles van vroeger zit me soms heel hoog. Het gaat soms lang goed, maar dan heb ik van d...
4 reacties
31-01-2017
Misschien kan ds. C. A. van der Sluijs ingaan op mijn vragen over de waarde en betekenis van het Oosterse christendom voor onze reformatorische kerken. Zelf worstel ik al lange tijd met de algemene de...
Geen reacties
31-01-2014
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering