Hij wil geen seks meer

Alie Hoek - van kooten / 5 reacties

Vraag

Mijn man en ik zijn al jaren getrouwd. Ondertussen hebben we al een aantal kinderen, maar hij wil geen seks meer. Wij willen liever beiden geen kinderen meer. Hij zegt telkens als reden dat we “met verstand bij elkaar moeten wonen.” Een kus en een omarming en gezellig dicht tegen elkaar op bed liggen doen we wel. Maar echt naar mij verlangen op lichamelijke gebied merk ik bij hem niet. Ik voel me soms afgewezen omdat hij niet naar mij verlangt.

We hebben het onderling wel bespreekbaar proberen te maken, maar we komen niet tot een oplossing. Mijn idee: als je niet meer intiem met elkaar bent, mis de kern. Ik hou heel veel van hem en hij van mij. Voor de rest kunnen we heel goed met elkaar, maar dit is al jaren een probleem. In ons huwelijk -dat een moetje was- hebben we weinig gemeenschap gehad, alleen als hij vond dat een zwangerschap nodig was. Nu vinden we beiden wel dat we op onze leeftijd en vanwege de financiën we moeten proberen een zwangerschap te voorkomen. Hij geeft als reden dat hij daarom niet wil en hij wil tot de overgang wachten, maar dat kan misschien nog wel 20 jaar duren. Wat kunnen we hier mee?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Zoals je het schrijft, is het best wel een eenzaam probleem. Je schrijft dat het het hele huwelijk al zo is en dat hij eigenlijk alleen gemeenschap wilde als er een kinderwens was. Nu het gezin voltooid is, loop je er helemaal tegenaan.

Het is belangrijk om te weten dat een echtpaar allereerst gemeenschap met elkaar heeft omdat je als man en vrouw veel van elkaar houdt en je zo je liefde aan elkaar laat blijken. Je hebt zo samen iets bijzonders met elkaar wat je met niemand anders hebt. En dat versterkt het gevoel van verbondenheid, dat je bij elkaar hoort en van elkaar bent. En het is mooi dat er op dat moment als je laat merken dat je veel van elkaar houdt, er kinderen verwekt kùnnen worden. Maar dat is niet het eerste doel van gemeenschap. Want dan zou een echtpaar wat geen kinderen kàn krijgen, ook geen gemeenschap meer hoeven te hebben. De gemeenschap is dus niet in de eerste plaats bedoeld om kinderen te verwekken.

En als er om welke reden dan ook het gezin voltooid is, is het ook niet zo dat dan de seksuele omgang dus stopt. In zo'n situatie kan goede anticonceptie erg belangrijk zijn. Je ziet namelijk wel eens dat als een echtpaar ‘bang’ is om onverwachts zwanger te worden, dat men dan geen gemeenschap meer durft te hebben en dat kan een gespannen situatie worden.

Ik heb eerlijk gezegd niet het gevoel dat dat bij je man speelt. Het lijkt wel alsof hij het eerder als reden gebruikt om dan maar geen gemeenschap te hoeven hebben. Hij schuift het voor zich uit door te zeggen dat hij pas weer gemeenschap wil als je in de overgang bent gekomen. En dat kan dus nog jaren duren en dus is het probleem er voor hem dan (voorlopig) ook niet meer. Gelukkig omarmen jullie elkaar nog wel en liggen jullie dicht tegen elkaar aan, dus dat stukje intimiteit is er in ieder geval nog wel.

Ik denk toch dat een openhartig gesprek waarom je man geen gemeenschap wil hebben van belang is. Heeft hij vroeger misschien iets moeilijks op dit gebied meegemaakt? Dat zou kunnen. En het kan dan heel erg moeilijk zijn om dit te durven vertellen. Maar als dat dan zo is, dan kan hij er voor in therapie gaan. En als hij het niet met jou durft te bespreken, moedig hem dan in ieder geval aan het met een deskundige (wie dat dan ook is) te bespreken. Het vertellen van het probleem is de eerste stap naar een oplossing ervan.

Alie Hoek-van Kooten

Alie Hoek - van kooten

Tags in dit artikel:

libidoseksualiteit in het huwelijk
5 reacties
intro
Zonder je bang te willen maken, zou ik je ook wel willen aanraden om eens voorzichtig na te vragen of hij zijn behoeften niet op een andere manier bevredigt. Met behulp van porno oid...
Catherine
Beste vraagstelster, helaas is dit ook het geval in ons huwelijk. Ik heb nooit een reden gekregen van mijn man. Ik ben inmiddels door de overgang heen.
Ik heb alle stadia doorlopen, verdriet, woede, eenzaamheid. Nu is er een soort berusting. Maar er is inmiddels geen sprake meer van intimiteit of enige lichamelijke genegenheid. Mijn man wil geen gesprek, ook niet bij een hulpverlener.
Inmiddels weet ik via een lotgenotenforum dat dit helaas vaker voorkomt dan we misschien weten. Juist in christelijke huwelijken, waar men elkaar trouw heeft beloofd. In de wereld zoeken ze naar een andere oplossing.
Tegen de tijd dat je de overgang gepasseerd bent, is die behoefte misschien wel helemaal verdwenen. Een plantje dat niet gevoed wordt, sterft af nl.
coby5
Misschien kan ie het gewoon niet (meer) en wil ie dat niet zeggen.
John61
Door een huwelijk met elkaar aan te gaan beloof je elkaar exclusiviteit v.w.b. de lichamelijke intimiteit. Als de een de ander dan de lichamelijke intimiteit onthoudt, is dat bedreigend voor het voortbestaan van de relatie. De enige op de wereld met wie je lichamelijke intimiteit kan en mag hebben, onthoudt het je. Is dat geen vorm van ontrouw?
M01
Mijn hart huilt als ik dit lees. Bij lichamelijke intimiteit ben je in de hoogste mate aan elkaar verbonden, begeef je je in de meest kwetsbare positie, en helemaal aan elkaar over, om ten volle van elkaar te mogen genieten. En dat doe je alleen met je eigen man of vrouw. Dit onthouden aan degene die jou het meeste liefheeft...., dat vind ik zo erg.