Wat is een echte vriendschap?

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Wat is een echte vriendschap?
ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Dag vragensteller,

Vriendschap heeft vooral te maken met een open oor. Je wilt er zijn voor de ander en je bent echt benieuwd naar de ander. Vriendschap komt dus ook van twee kanten. Als jij je verhaal kunt vertellen, je dingen kunt delen met de ander, maar andersom is dat niet zo, dan spreek je niet van echte vriendschap.

In de Bijbel kom je ook echte vrienden tegen. Denk bijvoorbeeld aan David en Jonathan. Zij waren innig met elkaar verbonden. Dat was o.a. te merken aan wat ze voor elkaar over hadden. Jonathan kon zichzelf wegcijferen, door niet de troon voor zichzelf op te eisen, maar die aan David te laten. Het mooiste was wel de innige verbondenheid die ze samen hadden met de Heere. Dat is een vriendschap, die met geen pen te beschrijven is. Die vriendschap is de mooiste die er is en daarnaar te streven zou het hoogste doel moeten zijn. Wegcijferen is dus ook zo'n kenmerk van vriendschap. Niet dat jij er niet toe doet, maar de ander is op dat moment voor jou belangrijker.

Met een vriend wil je praten, dingen delen. En als het eens een poosje niet kan, doordat je bijvoorbeeld verhuist, waardoor je niet zomaar naar elkaar toe kunt, dan is de telefoon en de email er nog. Mocht het door drukte er een poosje niet van komen, en spreek je elkaar dan weer, dan is het net of de tussentijd weggevallen is, want je bent meteen weer eigen met elkaar.

Mogelijk zullen deze gedachten over vriendschap je meer inzicht geven. Er zou nog meer te zeggen zijn, maar ik denk dat het goed is om het hier even bij te laten.

Groetjes,
J. M. Strijbis
J.M. Strijbis

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Gouda
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Docent(opleider) Driestar Hogeschool

Tags in dit artikel:

vriendschap