Blijven in kerk A of overgaan naar B

Ds. R. W. van Mourik / 3 reacties

Vraag

Ik vind het erg jammer dat ik de vraag moet stellen omdat het te maken heeft met de kerkelijke verdeeldheid en duisternis in de kerk, maar ik zit er op dit moment erg mee. Het is namelijk zo dat ik van huis uit in een gemeente van kerkverband A -om vooroordelen te voorkomen, maak ik het liever niet specifiek- kerk, maar ik me er eigenlijk sinds een tijdje niet meer thuis voel. Ik had al langere tijd vragen bij (de leer van) dit kerkverband, maar sinds anderhalf jaar ben ik er sterk mee bezig. Helaas moet ik verschillende vraagtekens zetten bij de drie kenmerken van de ware kerk die Guido de Bres in de Nederlandse Geloofsbelijdenis noemt: de verkondiging van het Evangelie van Christus, de rechte bediening van de Sacramenten en de handhaving van de tucht. Maar wat ik vooral mis, is de liefde, zowel onderling als in veel preken die ik hoor. Gelukkig hoef ik niet te zeggen: ...alle preken, maar ik denk dat het wel duidelijk is dat ik een grote donkerheid ervaar. Ik heb er al verschillende keren met mijn ouders over gepraat en we hebben geprobeerd om de dingen die wij moeilijk vinden, ook aan de kerkenraad duidelijk te maken, maar daar vinden we weinig tot geen gehoor. Nu kerken we als gezin door de week en soms op bijzondere feestdagen ook wel in kerkverband B, en in dit kerkverband vind ik vaak want ik in kerkverband A mis. Ik vind het eigenlijk hypocriet om op deze weg door te gaan en zou mezelf graag aansluiten bij kerkverband B, hoewel met pijn in mijn hart, omdat ik zeker wel de liefde heb tot kerkverband A en vaak om een herleving heb gebeden. Maar op deze manier kan ik voor mezelf niet verder. Ik kom net uit een periode van donkerheid en opstand tegen God en gelukkig heeft de Heere die enorme opstand weg willen nemen. Juist nu heb ik echter onderwijs nodig, wat ik in kerkverband A mis, dus vandaar dat ik nu zo graag naar kerkverband B zou willen gaan. Ik denk dat mijn ouders het wel zullen begrijpen, ook al zullen ze zelf waarschijnlijk niet meegaan, maar ik vraag me af hoe ik dit uit moet leggen aan mijn jongere broertje en zusje. Ik wil geen verdeeldheid brengen in ons gezin, maar is in dit verband de waarheid belangrijker dan de vrede, zoals ik laatst hoorde? En zou het wel een goede stap zijn als er in kerkverband A ook nog kinderen van God zijn? Vergis ik me dan niet?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ja, hier wreekt zich de kerkelijke verdeeldheid waar we in Nederland mee te maken hebben. Overigens niet alleen in Nederland, maar ook daarbuiten. Er zijn in de loop der tijd al heel wat overgangen geweest van de ene naar de andere kerk. Dat is vaak om uiteenlopende redenen. De situatie die door jou geschetst wordt is heel herkenbaar. Er zijn vanwege de redenen die je noemt al heel wat mensen overgegaan van de ene kerk naar de andere.

Nu merk ik dat je niet over één nacht ijs gaat als het gaat om je overstap naar die andere kerk. Er zijn verschillende zaken die je tegenhouden. Er zijn nog goede preken die je hoort. De liefde die er is tot de kerk waar je opgegroeid bent. Het gebed om herleving wat je doet voor je kerk. De verdeeldheid die het geeft in het gezin als je overgaat naar die andere kerk. Kortom, heel wat belemmeringen om over te gaan. Daarnaast heb je ook weer genoeg redenen om te besluiten wel over te gaan. Er is weinig of geen gehoor bij de kerkenraad voor je zorgen om de prediking. Het onderwijs wat je nodig hebt, zeker na zo'n donkere, opstandige periode in je leven. Het gevoel dat je hypocriet bent door zowel in de ene als in de andere kerk te kerken. De gedachte dat de waarheid boven de vrede gaat. Kortom, genoeg redenen om de stap te nemen en lid te worden van die andere kerk. Maar waar moet je nu het zwaartepunt leggen? Bij de belemmeringen om niet over te gaan of bij de argumenten om wel over te gaan? Dat is je worsteling.

Eerlijk gezegd vind ik het lastig om je daarin te raden. Mijn verstand zegt: je moet naar die andere kerk gaan. Mijn hart zegt: je moet geduld hebben en wachten tot God die herleving geeft. In die tweestrijd zit je. Dan is er maar één uitweg: het gebed. Niet mijn advies is bindend. Niet jouw overwegingen zijn bepalend, zeker niet als ze zo tegengesteld zijn. Maar leg deze dingen voor God neer in het gebed. Dat is niet goedkoop, maar wel heel belangrijk. God weet van je worsteling. Hij kent je gebed voor de gemeente waar je toe behoort. Wie kan dan beter de weg wijzen dan Hij. Verwacht het van Hem. Zegt de Bijbel zelf niet: wie wijsheid ontbreekt, dat Hij het van Mij begere. Op Zijn tijd en op Zijn wijze zal de Heere dan de weg wijzen.

Ds. R. W. van Mourik, Elburg

Ds. R. W. van Mourik

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Alblasserdam
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

kerkkeuzeverdeeldheid
3 reacties
Mona
Vragensteller!

Ik weet dat het héél moeilijk is, deze strijd in je binnenste.
Soms kun je 'lijden aan de kerk'.
Het antwoord heb ik niet voor je, verwacht het van Hem, die weet wat er in je hart leeft, en die jou ook wil onderwijzen in de weg die je gaan moet.
Gods zegen gewenst!

Psalm 32 vers 8
John61
Wordt je geloof opgebouwd in kerk A? Blijf dan. Wordt je geloof niet opgebouwd in kerk A en in kerk B wel, ga dan naar kerk B en blijf bidden voor kerk A. Uiteindelijk is er maar 1 kerk, en dat is de kerk van alle gelovigen die de Heere Jezus als hun verlosser hebben aangenomen, want daarmee vergeleken, verbleken alle verschillen
wk156
Je hoeft niet te stoppen met bidden voor kerk A als je naar kerk B gaat.