Niet met zondig lichaam in hemel

Ds. C.J. Droger / Geen reacties

Vraag

Een vraag n.a.v. het antwoord dat er nu vier mensen lichamelijk in de hemel zijn. Betekent het dan dat Elia, Henoch en Mozes met een 'zondig' lichaam in de hemel zijn? Omdat Gods kinderen eerst met de ziel naar God gaan en na de wederkomst een verheerlijkt lichaam krijgen? Of zouden deze personen nu al een verheerlijkt lichaam hebben? Zomaar wat vragen die bij mij opkwamen.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Dank voor je vervolgvragen op de beantwoording van de vraag wat Michael heeft gedaan rondom het graf van Mozes (Judas 9). In de beantwoording van die vraag kwam ik erop uit dat er op dit moment vier mensen in de hemel zijn met lichaam én ziel: Henoch, Mozes, Elia en Jezus. Jouw vraag is nu of de eerste drie met een ‘zondig’ lichaam in de hemel zijn.

Het antwoord op die vraag is eenvoudig. Natuurlijk zijn ze niet met een ‘zondig’ lichaam in de hemel. In de hemel kan niets zondigs komen en niets zondigs zijn. De hemel is de heilige woonplaats van God en daar is alles heilig (Deuteronomium 26:15; 2 Kronieken 30:27; Jesaja 6:3; 63:15). Voor de hemel geldt hetzelfde als voor het nieuwe Jeruzalem: “Al wat onrein is, zal er niet inkomen, en ook niemand die zich bezighoudt met gruwelen en leugens, maar alleen zij die geschreven zijn in het boek des levens van het Lam” (Openbaring 21:27).

Henoch, Mozes en Elia hebben dus al een verheerlijkt lichaam ontvangen en kunnen zo in de hemel verblijven. Of ze nog een rol krijgen bij de wederkomst van de Heere Jezus, weet ik niet. Daar staat niets over in de Bijbel. Mozes en Elia zijn wél aan de Heere Jezus verschenen op de berg der verheerlijking (Mattheüs 17). Dat kon, omdat zij al met lichaam en ziel in de hemel waren. Ze kwamen toen even terug op de aarde om de Heere Jezus te bemoedigen.

Goed dat je over deze dingen nadenkt. Nog belangrijker is om na te denken over de vraag: wat gebeurt er met mij als de Heere Jezus terugkomt? Zal ook ik dan een verheerlijkt lichaam ontvangen en met een geheiligde ziel daarin voor eeuwig op de nieuwe aarde zijn? Weet je al het antwoord op díe vraag?

Met een hartelijke groet!
Ds. C. J. Droger

Lees meer artikelen over:

hemel