4 mensen met lichaam in de hemel

Ds. C.J. Droger / 1 reactie

Vraag

In Openbaring wordt gesproken over de terugkeer van Mozes en Elia in Israël in de toekomst. Van Elia weten we dat hij niet is gestorven, maar naar de hemel is gebracht. Van Mozes lezen we dat God Hem heeft begraven en dat niemand weet waar. Is het een logische verklaring dat beide lichamen 'intact' moesten blijven, omdat ze nog terug moeten komen? Zouden we Judas 1:9 ook in dit verband kunnen lezen, dat satan het lichaam van Mozes wilde hebben om te voorkomen dat Gods plan doorgang kon vinden?

Dat zou betekenen dat de satan, in de tijd dat Mozes  stierf, al op de hoogte geweest was van de profetieën die God later zou doen. Is dat mogelijk? Of zou satan niet precies van de hoed en de rand geweten hebben, maar wel in de gaten hebben gehad dat het lichaam van Mozes belangrijk was voor God en hij daarom wilde dwarsliggen? Heeft Henoch hier dan ook nog een rol in, van hem lezen we dat hij “de dood niet zag.” Betekent dit dat hij ook niet gestorven is?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hartelijk dank voor het stellen van je vragen! Ik zal ze samennemen en aan je proberen uit te leggen hoe ik de Bijbel op dit punt versta.

Als de woestijnreis van het volk Israël bijna ten einde is, komt er een pijnlijk moment voor Mozes. Hij heeft 40 jaar lang zijn volk op een bewonderenswaardige manier door de woestijn geleid, maar omdat hij op een bepaald moment ernstig tegen God heeft gezondigd, mag hij niet met zijn volk mee het beloofde land in (Numeri 20:7-13). Vlak voordat de intocht plaatsvindt, neemt hij afscheid van het volk, beklimt hij de berg Nebo, krijgt hij van God een overzicht van het land waarin hij niet zal komen en overlijdt hij (Deuteronomium 34). God begraaft zelf zijn lichaam, zodat niemand het heeft kunnen vinden. Waar moet je immers beginnen te zoeken in zo’n uitgestrekt gebied?

Op enig moment, bij God alleen bekend, zendt Hij de aartsengel Michaël naar het graf van Mozes om zijn lichaam op te halen. Michaël vindt zijn weg versperd door de duivel. Ze krijgen een woordenwisseling over wat Michaël moet doen (Judas 9). Deze laat zich echter niet uit het veld slaan en brengt het lichaam van Mozes naar de hemel. Zodoende is ook Mozes met lichaam en ziel al in de hemel.

Dat geldt ook voor Elia die door God in een vurige wagen met vurige paarden in de hemel is opgenomen (2 Koningen 2:11). Iets dergelijks is er gebeurd met Henoch, alleen zonder een vurige wagen en zonder vurige paarden. Henoch is opeens verdwenen. Mensen, zijn vijanden (?), hebben naar hem gezocht, maar hem niet kunnen vinden (Hebreeën 11:5; Judas 14-15). Hij was opgenomen door God in de hemel met lichaam en ziel (Genesis 5:24).

De Heere Jezus is na Zijn opstanding met lichaam en ziel opgenomen in de hemel. Er zijn dus nu vier mensen met lichaam en ziel in de hemel: Jezus, Henoch, Mozes en Elia. Vandaar dat Mozes en Elia op de berg der verheerlijking aan Jezus kunnen verschijnen (Mattheüs 17:3). Ik lees in het boek Openbaring nergens dat Mozes en Elia in de toekomst nog een keer zullen verschijnen. Maar misschien lees ik niet goed. Als Jezus terugkomt, zullen ze erbij zijn. Dan gaan ze met alle kinderen van God op de nieuwe aarde wonen. Zul jij daar dan óók bij zijn?

Met een hartelijke groet!
Ds. C. J. Droger

Lees ook de vervolgvraag: 'Niet met zondig lichaam in hemel'

Lees meer artikelen over:

hemel
1 reactie
gjvgroningen
Strijd gij om in te gaan…