Aan de slag met mijn Bijbel

Redactie Refoweb / 6 reacties

Vraag

Ik wil aan de slag met mijn Bijbel en heb er markers voor gekocht, maar ik weet niet welke thema's ik het handigst aan kan houden. Is er iemand met tips?

Antwoord

Advies bij het lezen in Gods woord vind je in de artikelen onder de tag 'Bijbellezen', bijvoorbeeld in het antwoord van 'Beginnen met de bijbel te lezen'.

6 reacties
jaarmaro
Kijk eens op de Instapagina van Bijbelrooster 2024. Daar lees je de bijbel in 1 jaar en met elke dag wat uitleg.
Zv70
Een suggestie:

Donkergroen:
Alle gebeden en teksten over gebed en vasten

Blauw:
Teksten over oordeel, hel, waarschuwing en vermaning

Paars:
Alle namen, plaatsen en feesten

Licht groen:
Teksten over de duivel, demonen en boze geesten

Roze/rood:
Teksten en uitspraken van/over de Vader, Jezus Christus, Zijn heil en redding

Licht roze:
Alles over de Heilige Geest (werk, vrucht, gaven)

Oranje:
Alle beloften

Geel:
Alle opdrachten, oproepen tot bekering en levensheiliging

En let op: het enige juiste merk is Stabilo omdat die niet door drukt.

Succes en zegen met kleuren :)
Samanthi
Nog een aanvulling op @Zv70: begin klein, een kleine profeet, of een kleine brief, zodat je het blijft overzien. Je kunt het dan leren, er staat in de brieven, oefen uzelf tot godzaligheid, daar mag je mi dit ook onder rekenen...
Gods zegen in dit alles!
Huisje_op_de_hei
Ik ben gewoon maar aan het begin begonnen. Genesis. En zodra ik de tijd had dan weer doorlezen. Alles altijd begrijpen is teveel gevraagd geloof ik. Gewoon lezen, dan sla je de dingen op in je geheugen, en later weer doorlezen.
Als er echt belangrijke vragen bij je opkomen kun je die wel ergens stellen. Maar alles begrijpen is echt teveel gevraagd. Ik leer nog steeds!
Tonny
Ik ben in Genesis begonnen. Zelf vind ik het fijn om een boek ernaast te lezen. Bijv een boek specifiek gericht op de zondvloed voor extra achtergrondinformatie. Op prekenweb zoek ik een preek over een specifieke tekst. Je kan er een schrijfblok bij houden voor aantekeningen, of vragen die in je opkomen.
Ik heb de app van de studiebijbel, waarin je per hoofdstuk extra informatie kunt lezen in artikelen, over de grondtekst ed.
Je hebt ook bijbels waarin je aantekeningen kunt maken.
kumi
Ja , Genesis met het Lukas en handelingen der apostelen
Met de brieven aan de Galaten
Want in die tijd leven wij,hoe in Nederland.
Na de geboorte v Jezus,en zijn dood en opstanding,en hemelvaart,en uitstorting v d H GEEST op het Pinkster feest.
En daarna zijn de apostelen het Evangelie gaan brengen naar andere landen,vandaar die brieven aan de Korinthe,en Galaten (oftewel Nederland)die kan je goed begrijpen ,en plaatsen vind ik.!