Alles uit de linkerhand krijgen

Ds. R.H. Kieskamp / Geen reacties

Vraag

Een predikant zei eens: “Jij krijgt alles uit de linkerhand omdat je onbekeerd bent, hij alles uit de rechterhand omdat hij bekeerd is.” Nu las ik: “Zijn linkerhand zij onder mijn hoofd en Zijn rechterhand ondersteune mij.” Giften zoals bijvoorbeeld eten of kleding uit de linkerhand van de Heere kan dus nooit zegen op rusten? Hoe kun je er achter komen of in de gave van Boven zegen rust? Hoe krijg je die zekerheid?

Antwoord

De uitdrukking inzake de rechter- en de linkerhand van God is vrij bekend via Luther. Wat hij zegt  komt er op neer dat het Gods liefste werk is om via zijn rechterhand in ons te werken en op deze wijze ons zijn genade te schenken. God is bij wijze van spreken linkshandig in het (ver)oordelen, want dat doet Hij  niet graag. Je zou het kunnen verbinden met de bijbelwoorden dat God geen lust heeft in de dood van de zondaar, maar daarin dat hij zich bekere en leve.

De predikant die de vraagsteller aanhaalt had beter in de lijn van Luther en van Gods Woord kunnen spreken over de rechter- en linkerhand van God. Wanneer de vraagsteller de predikant goed weergeeft, en daar ga ik van uit, dan komt het mij erg hoogmoedig over. Het lijkt er op dat hij zich op eigen bekering is gaan verheffen, terwijl echte bekering zich juist kenmerkt door diepe ootmoed. Bovendien, hoe kan hij precies weten dat de vraagsteller onbekeerd is? Wist hij niet dat het ware geloof o zo klein kan beginnen en dat de Heilige Geest er al maar op uit is om dat kleine vonkje, die rokende vlaswiek, aan te blazen in plaats van uit te blussen? Waarom heeft hij niet gezegd dat God maar al te graag met zijn rechterhand rijke genade wil verlenen, ook aan de vraagsteller?

Dan de vraag of er zegen kan rusten op giften uit Gods linkerhand, zoals eten of kleding. Mijn wedervraag is hoe we kunnen beweren dat die uit de linkerhand van God komen? Giften om nood te lenigen komen toch altijd uit de rechterhand van God! God is goed en wat Hij geeft is goed.

Hoe we er achter kunnen komen of in  de gave van Boven zegen rust? Hoe je die zekerheid krijgt? In elke gave van Boven rust zegen. De zekerheid er van krijgen we in de weg van gelovig vertrouwen op God en zijn beloftewoord. Los van het geloof zullen we er nooit iets van verstaan. Wie tot God komt moet geloven dat Hij is en een beloner is van hen die Hem zoeken (Hebr. 11:6).

De tekst van Gods linkerhand onder het hoofd en de rechterhand die ondersteunt, moet volgens mij luiden dat die rechterhand 'omhelst' (Zie Hooglied 2:6 en 8:3.) Dit heeft niets met het woordgebruik in de toonzetting van Luther te maken. Hier gaat het om beeldrijke taal die de liefde tussen de bruidskerk en de hemelse Bruidegom beschrijft. Van harte hoop ik dat de vraagsteller dit verlangen naar de hemelse Bruidegom praktiseert. Schuilen bij Hem in nood en schuld èn verlangen naar Hem worden nooit beschaamd. En de Heere Zelf wil maar al te graag dat we naar Hem toekomen in liefdevol verlangen. Moeten we dan niet bekeerd zijn om te mogen komen? Neen, Hij nodigt onbekeerde mensen met de bedoeling hen tot bekering te brengen.

Ds. R. H. Kieskamp

Tags in dit artikel:

Gods rechterhandtale Kanaäns