Met afwachten geen stap verder

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Ik heb een vraag aan mevrouw Rots. Helaas ben ik (man) zelf introvert en zou graag een vriendin hebben. Als ik vrouwen zie, dan komen ze altijd met z’n tweeën of in een groepje en blijven dan ook nog de hele avond bij elkaar staan. Ik heb het idee dat vrouwen nooit op mannen afstappen maar dat dit van de man verwacht wordt. En als ze dan horen dat je geen werk hebt, dan is het gelijk einde oefening. Hoe of wat kan ik hieraan doen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Tja, u vraagt mij zo wat! Mag ik beginnen met een wedervraag: horen “geen werk hebben” en “geen vrouw vinden” voor u bij elkaar? Ik zou dat om te beginnen loskoppelen, want een en ander is géén oorzaak noch gevolg! Bij eventuele kennismaking met een aardige dame vertellen dat u misschien op dít moment geen werk hebt, maar druk aan het solliciteren bent naar een nieuwe baan, is een mogelijkheid wanneer het onderwerp meteen al ter sprake komt. Ik hoop tenminste, dat het ook het geval is dat u werk zóekende bent!

Maar goed, dit is eigenlijk al het laatste punt van uw brief, eerst dus maar terug naar de eerste regels. U zou graag een vriendin hebben, maar voelt zich geremd in het aanspreken van een leuke dame die in een groepje staat te praten. Gebruik een trucje of zoiets om de aandacht te vragen: sorry, mag ik u vragen waar ik ... kan vinden, of: sorry, u bent toch niet toevallig ... want u lijkt sprekend op een oud klasgenoot. Zulk soort  ‘smoesjes’, want ja, met af te wachten komt u geen stap verder! En alle relaties beginnen met een kennismaking, nietwaar. Eerlijk gezegd ken ìk niet veel meisjes die uit zichzelf op een man afstappen. Maar dit is niet erg, want meisjes proberen meestal wel de aandacht te trekken van een jongen/man die zij aardig lijken te vinden. Dan moet die man echter wél de signalen wìllen opvangen!

Beste vraagsteller: ogen en oren open dus, en een beetje creatief worden! Dat kan zelfs een introverte man als die een beetje uit zijn schulp durft te kruipen. Probeer het maar!

Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

introvert
3 reacties
Iboi
Ik ben introvert en had mezelf aangemeld op een christelijke dating site. Daar kun je beschrijven wie je bent en ook benoemen dat je introvert bent. Dan kun je makkelijker jezelf blijven, die ander weet het dan van te voren al door het in bericht gelezen te hebben. Ik heb inmiddels een gezin :). In je relatie blijf je introvert, je bent wie je bent. Het helpt als de ander snapt hoe dat werkt. En ik heb een sociale vaardigheidstraing gedaan voor wat meer zelfvertrouwen. Succes!
rJWK
Ooit (tot 5-10 jaar geleden) dacht ik (man, midden/eind 20) dat ik introvert was. Ik herken bij mij (van vroeger) precies de houding die de vraagsteller beschrijft. Nu ben ik compleet anders. Ik stap nu makkelijker op mensen (m/v) af dan een gemiddeld mens. En ik geniet er nog van ook. Niet dat ik introvert af ben, maar ik ben steeds meer de lol in sociale dingen gaan zien.

Hoe dat komt? In de eerste plaats door het besef dat het anders moest. Op dat punt is de vraagsteller gelukkig al. En verder: oefenen, oefenen, oefenen. Probeer in een veilige situatie praatjes aan te knopen. Waar je geen prestatiedruk hebt in de zin: oh nu moet zij mij leuk gaan vinden. Small talk, waar elke vriendschap mee begint, kunt je leren. Als je merkt dat je dat kan (want geloof me, je kan het) krijg je vanzelf meer zelfvertrouwen om in steeds meer situaties (die sociaal gezien uitdagender zijn) contact te maken.

Vaak is het ook een kwestie van geloven dat je erbij mag horen. Bij mij was dat zo in ieder geval. Het gevoel dat je afgewezen kan gaan worden, kan verlammend werken. Toch zijn de meeste mensen niet zo.. probeer het maar uit ;)

Een datingsite is inderdaad ook een goed idee. Laagdrempelig, en ook de ander zit er met een duidelijk doel.
drj
Inderdaad, oefen met gesprekken aanknopen met mensen, die niet zo je type zijn, tot je er geod in wordt. En vind een baan of begin voor jezelf.