Beginnen met de Bijbel te lezen

(MA) D. Rosbergen / 3 reacties

Vraag

Graag wil ik weten wat de volgorde is om de Bijbel te lezen. Zelf ben ik niet christelijk opgevoed, maar heb een grote interesse om het geloof te leren kennen. Zo luister ik veel christelijke liederen/psalmen. Alleen kom ik met de Bijbel niet verder waar ik moet beginnen met lezen. Kunnen jullie mij helpen om een goede start en volgorde te hanteren?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller/ster,

Je vraag is helder. Je vertelt dat je niet christelijk bent opgevoed, maar dat je wel interesse hebt voor het christelijke geloof en dat je dit wil leren kennen.  Hoe kun je het beste uit de Bijbel lezen?

Allereerst zou ik je willen adviseren om een Bijbel met uitleg te kopen (uitgave: De Banier). Daar staan ook foto’s en kaartjes in waardoor je de Bijbelse boodschap misschien wat beter kan begrijpen.

Verder gaan mensen verschillend met de Bijbel om. Ik noem hieronder een aantal manieren en hoop dat je hier wat mee kunt:

1. Afwisselend lezen uit OT en NT. Bv. ’s morgens Gen. 1. ’s Avonds: Mattheus 1. En dan met uitleg.
2. Lezen aan de hand van een Bijbelrooster. Je kunt die kopen bij de boekhandel. Dit is soms per thema opgezet, zodat je ook kunt zien over welk thema in de Bijbel geschreven is.
3. Als je wat gevorderd bent met lezen zou ik zeker de Bijbel met kanttekeningen er bij pakken. Die lijkt op de uitleg-Bijbel, maar is het niet. De uitleg is anders dan de kanttekeningen. In de kanttekeningen worden verschillende woordbetekenissen uitgelegd, maar geven soms ook aan wat deze tekst betekent voor het leven met de  Heere.
4. De Bijbel lezen aan de hand van een dagboek. Het voordeel hiervan is dat je direct een uitleg krijgt over het gelezen gedeelte. Een nadeel is dat je niet de hele Bijbel doorgaat.

Tip is om ook een jeugdbond van een gemeente te vragen om een Bijbellees- rooster of contact op te nemen met een plaatselijke evangelisatiecommissie van een kerk.

Er staat in Johannes 5: “Onderzoek de Schriften, want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben. En Die zijn het die van Mij getuigen.” Van harte Gods zegen toegewenst in je zoektocht.

Met vriendelijke groeten,
D. Rosbergen

(MA) D. Rosbergen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Alblasserdam
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Ambtsdrager/pastoraal werker Ger. Gem.

Tags in dit artikel:

bijbellezen
3 reacties
EdW
Hoi vraagsteller,

Waarschijnlijk heb je wel gemerkt dat bepaalde Bijbelboeken erg ingewikkeld zijn. Daarom is een uitleg erbij zoeken zeker een goed idee, zoals de deskundige ook zegt. Als je een niet al te moeilijk Bijbelboek zoekt om mee te beginnen om te lezen, zou ik je willen adviseren in het evangelie van Lukas te beginnen. Dit is het derde boek van het Nieuwe Testament.
Misschien is de Bijbel in Gewone Taal ook een handig hulpmiddel om de Bijbel beter te gebruiken!
En tot slot nog een laatste tip. Ik weet niet of je in je omgeving ook christenen kent, maar zo ja, misschien kun je dan vragen of iemand samen met jou de Bijbel wil gaan lezen; zodat jij hem/haar al je vragen kunt stellen over lastige zaken die je tegenkomt.
Veel zegen!

Groet, EdW
Duuk
Kijk ook eens de animatiefilmpjes van The Bible Project. Deze geven een mooi beeld van de verhaallijnen van de bijbelboeken en bijbelse onderwerpen. Als je eerst zo'n filmpje bekijkt, dan ben je in staat beter te begrijpen wat er bedoeld is:
https://jointhebibleproject.com/

Peter Steffens heeft ook een mooie serie lezingen gehouden hoe je beter de bijbel kan verstaan:
http://petersteffens.nl/videos/lezingen/sleutels-voor-bijbeluitleg.html

Als je er eenmaal aan gaat beginnen en je gaat de lijnen en verbanden ontdekken, werkt het wel verslavend ;) Ik kan echter geen betere verslaving bedenken dan deze
henkv
Thanks Duuk voor het noemen van vd site Bibleproject!

Waardevol antwoord, je kan ook het gebruik van de Bible app (youversion) overwegen. daar kan je namelijk Leesplannen volgen om de Bijbel te lezen. Heel de Bijbel of thema's.

En inderdaad zoek naar mogelijkheden om in een groep of met iemand anders de Bijbel te bestuderen.

Veel zegen in deze prachtige zoektocht.. en in het lezen van de Bijbel.. ik wens je veel mooie momenten toe!

Henk