Flashbacks

dr. J. van der Wal / 2 reacties

Vraag

Heel vaak heb ik soort van korte flashbacks. Op google lees ik vaak dat dat negatieve herbelevingen zijn. Ik heb dat gelukkig niet. Het zijn vaak heel korte fragmentjes die ik herbeleef, meestal van vroeger. Of dat ik ineens denk aan mensen die je al jaren niet hebt gezien. Dus helemaal niet perse negatief beladen. Meestal heb ik dat (tot mijn schaamte) tijdens het bidden 's avonds of als ik wakker lig in bed. Overdag ook wel, maar het valt me op dat dit meestal dus tijdens bidden en in bed is.

Nu vind ik het kort door de bocht om te zeggen dat de satan dat doet om me af te leiden. Zelf heb ik meer het idee dat het iets psychisch is. Heeft iemand hier ervaring mee of komt het bekend voor? Wat is het? Of heeft het te maken met een psychische ziekte o.i.d.?

Antwoord

Op basis van wat ik lees, zou ik me geen zorgen maken. Pijnlijke flashbacks vinden hun bron in pijnlijke gebeurtenissen eerder in het leven. Maar daar is hier geen sprake van. Ik zie geen reden om aan een psychische stoornis te denken als er verder geen klachten van psychische aard zijn.

Waarom dit gebeurt in bed en bij het bidden, weet ik niet. Het zijn wel momenten van inkeer en rust. Op zulke momenten gaan onze gedachten gemakkelijk alle kanten op. Dat is normaal. Daarin kunnen bepaalde herinneringen gemakkelijker terugkomen dan wanneer je aandacht gericht is op bepaalde bezigheden. Herinneringen kunnen ook worden opgeroepen wanneer bepaalde gedachten gemakkelijk met eerdere gebeurtenissen geassocieerd kunnen worden.

Je oppert de mogelijkheid dat dit van satan komt, als het onder het bidden gebeurt. Zijn werk is om mensen van God af te trekken. Het kan helpen om geconcentreerd te bidden door dit hardop te doen. Dat 'dwingt' om de aandacht erbij te houden.

Dr. J. van der Wal

2 reacties
Jedidjas
Of de Heilige Geest wil je iets zeggen door die flashbacks. Als ik ineens aan iemand moet denken bid ik daarvoor, die persoon komt misschien niet zomaar in je gedachten. "Pray about in when you think about it"
Tonny
Eens met jedidjas. Ik bid voor de persoon die in mijn gedachten komt tijdens het bidden. Het zal wel een reden hebben.