Tamponziekte

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Is het dragen van tampons gedurende heel je menstruatie niet goed? In mijn omgeving wordt dat gezegd, en zeker als je ze ook de hele nacht draagt. Ik vind het andere niet fris en gebruik het daarom ook niet. Kunt u hier iets zinnigs over zeggen?

Antwoord

Waarschijnlijk wordt in jouw omgeving gedoeld op de “tamponziekte”, een zeldzame maar ernstige bacteriële ziekte. Begin jaren ’80 kwam deze ziekte in de publiciteit omdat er vrouwen waren die hierdoor getroffen werden en deze ziekte tot de dood kon leiden. Uit onderzoek bleek dat ongeveer 90 procent van hen ongesteld waren en tampons gebruikten. De tampons zijn daarna van samenstelling veranderd en de ziekte komt nu nog maar erg weinig voor.  In de jaren ‘80 werd vrouwen aangeraden ’s nachts geen tampons te gebruiken, maar tegenwoordig kan dat zonder enig probleem.

Het is gebruikelijk dat vrouwen tampons vooral of alleen overdag gebruiken. Wel is het handig een nieuwe tampon in te doen zodra je wakker bent. Ook kun je sterk absorberende tampons beter vermijden. Begin met de kleinste maat en ga pas op een grotere over als de kleine te snel doorlekt.

Samengevat: het gebruik van tampons is geen probleem, wel regelmatig wisselen.

José de Jongh

Lees meer artikelen over:

medischtampon