Johannes in geestvervoering

Ds. W. van Weelden / Geen reacties

Vraag

In Openbaringen lees ik: Johannes raakte in geestvervoering. Hoe moet ik dat zien? Kreeg hij bij volle bewustzijn een hallucinatie? Of terwijl hij sliep een droom? En wat is precies een geestvervoering?

Antwoord

Het is een indringende vraag. Wat betekent geestvervoering? En toch is het heel eenvoudig: een mens wordt in de ruimte van God gezet. De HEERE kan Zijn Woord op verschillende aan de man brengen. De HEERE kan zich bedienen van vele middelen: profetieën, dromen, visioenen, opnames, ontmoetingen met een engel. Hierbij gaat de aandacht niet uit naar de mens, maar naar wat God te zeggen heeft.

De focus dient op de HEERE te zijn. En dat ligt niet in de vraag besloten. Debet daaraan is het gebruik van de naam van het laatste Bijbelboek. Niet Apocalyps, Openbaring, maar het meervoud ervan. En dit geeft een bepaalde blikrichting. Openbaringen wijst op een veelvoud van beelden, inzichten, visioenen, dromen die een mens ontvangt. Maar dit is niet waar de Openbaring ons op wil richten.

Het is de openbaring van Jezus Christus. Volledig luidt hoofdstuk 1:1: “De openbaring van Jezus Christus, die God hem gegeven heeft om Zijn dienstknechten te tonen die dingen, die haast geschieden moeten en die Hij door Zijn engel gezonden en Zijn dienstknecht Johannes te kennen heeft gegeven.”

De geestvervoering van Johannes heeft het doel dat een mens erop gewezen wordt wat God te zeggen heeft. De boodschap komt niet op uit het eigen hart, maar uit het Woord. En het Woord van onze God bestaat tot in der eeuwigheid. (Jesaja 40:8) Zoals Petrus schrijft in zijn eerste brief (1 Petrus 1:25) “het Woord des Heeren blijft in der eeuwigheid, en dit is het Woord dat onder u verkondigd is.”

De geestvervoering van Johannes staat in dienst van de verkonding van het Woord. De Heere regeert! De Geest wordt vaardig over een mens. Het evangelie klinkt en de mens wordt getroost. Zo wordt de geest vervoerd!

Ds. W. van Weelden