Kennis gaat vreemd

Ds. J.J. van Holten / Geen reacties

Vraag

Ik zit met een dilemma. Een kennisje van mij moest trouwen omdat ze zwanger was. Dat huwelijk liep daarna niet helemaal van een leien dakje. En nu heb ik een sterk vermoeden dat ze vreemd gaat met een vrijgezelle jongen. Ik heb het al verschillende keren vermoed als ik zie hoe zij met die jongen om gaat en ik heb nog andere sterk aanwijsbare redenen om dit te vermoeden. Deze redenen vermeld ik hier liever niet omdat ik liever anoniem blijf. Maar wat moet ik hier nu mee? Moet ik dit aan haar man gaan vertellen of moet ik met haar in gesprek gaan (dit zou ik trouwens niet zomaar durven)? Dit is natuurlijk wel een bijbelse manier, maar hoe pak je dat tactisch aan zonder dat je iemand meteen tegen je krijgt? Alvast bedankt voor het antwoord!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Inderdaad een zeer moeilijk dilemma waarvoor je je gesteld ziet. Allereerst moet er natuurlijk voor dit soort zeer zwaarwegende zaken altijd méér zijn dan alleen een vermoeden. Je spreekt over een kennis. Dus niet een vriendin als ik het goed begrijp. Dat maakt het voor jou ook moeilijker, denk ik. Als er sprake is van echte vriendschap moeten zulke zaken kunnen worden besproken. Als je nu met haar gaat bespreken wat je weet of vermoed zal ze waarschijnlijk vragen waar je je mee bemoeit.

Ik heb zo één twee drie ook geen oplossing. Ik snap het dilemma dat je enerzijds het huwelijk van je kennis en haar man niet in gevaar wil brengen (hoewel ze dat zelf natuurlijk met haar handelswijze zoals je dat beschrijft wel doet). Anderzijds kan het natuurlijk niet zo zijn dat er sprake is van een overspelige relatie.  Ik heb natuurlijk niet een volledig beeld, maar ik mag aannemen dat je kennis ook christen is. Misschien zou je haar daar op aan kunnen spreken? Is zij in de kerk getrouwd? Mogelijk is dat een invalshoek. Je zou, als je niet met haar durft te spreken, een brief kunnen schrijven? Of mogelijk zijn er kerkelijke kanalen. Een ouderling of predikant die een bemiddelende rol kan spelen. Of eventueel met iemand anders samen of via familieleden.

Ik noem zomaar een scala van mogelijkheden zonder van hier uit te kunnen beoordelen welke de beste is of welke passend is. Vergeet in elk geval  niet voor de situatie te bidden en vraag God om wijsheid.

Als je naar je kennis toe reageert moet duidelijk zijn dat het je te doen is om haar huwelijk te redden en haar te behoeden voor verder afglijden in zaken waar ze later spijt van zal krijgen. Ook moet daarbij de verantwoordelijkheid voor haar kind (neem ik aan dat ze dat heeft als ze “moest gaan trouwen”) meespelen. Ik weet uit ervaring dat dit vaak heel moeilijke situaties zijn, waarbij mensen soms blind door verliefdheid voor geen enkele rede vatbaar zijn.

Ik hoop dat ik je wat dingen heb aangereikt, hoewel ik ook het beslissende antwoord niet kan geven.

Veel sterkte
Ds. J. J. van Holten, Bergambacht

Ds. J.J. van Holten

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    IJsselstein
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

relaties