Wonen in een voormalig kerkgebouw

Ds. A.K. Wallet / 1 reactie

Vraag

Hoe moet ik staan tegenover het wonen in een voormalig kerkgebouw? Een kerkwoning dus? Het knaagt wat aan m’n geweten, maar aan de andere kant heb ik liever dat ík er ga wonen dan dat een onkerkelijke er in gaat wonen, of erger nog: het gesloopt gaat worden.

Antwoord

Beste vrager,

Ik begrijp de vraag. Zeker als het gebouw nog sterk herinnert aan een kerk, helemaal als het je eigen kerk was, kunnen die vragen opkomen.

Het maakt denk ik al wel verschil als dit gebouw niet meer als kerk gebruikt wordt omdat de gemeente opgeheven is. Dat doet zeer omdat de Bijbel er uit weggedragen is. Het maakt dan een stuk van de secularisatie uit. Dankzij dat proces heb je een woning kunnen krijgen.

Maar het kan ook zijn dat groei van de gemeente het noodzakelijk maakte om een  nieuw kerkgebouw te betrekken. Of ook dat een noodzakelijke verbouwing  van de kerk meer zou kosten dan een nieuw kerkgebouw neer te zetten. Als belangrijkste punt moet beseft worden dat het gebouw als zodanig niet heilig is, in die zin dat het voor altijd aan God gewijd is. Ik weet van een gemeente die in haar ontstaan  klein was en samenkomsten hield in een ruimte dat ook als stal dienst deed door de week.

De ruimte waarin vergaderd wordt krijgt een zekere wijding wanneer er een samenkomst is rondom het Woord en votum en groet worden uitgesproken. Als de Heere als het ware Zelf door Zijn Woord aanwezig is. Zo hoorde Mozes bijvoorbeeld bij de brandende  braambos het woord van de Heere:  “Doe de schoenen van uw voeten, want  de plaats  waarop Gij staat is heilig land.” Zo mag het nu  ook gelden zoals het  lied zegt: “God is tegenwoordig, God is in ons midden. Laat ons diep in ’t stof aanbidden.” Zo mag er eerbied zijn als het Woord verkondigd wordt. Maar als er andere zaken in een kerkgebouw gedaan worden, bijvoorbeeld een avond van Woord en Daad, dan is het  een gewoon gebouw.

Zo zou ik ook uw woning beoordelen. In de Rooms-Katholieke traditie denkt men daar anders over en is het gebouw wel heilig door de aanwezigheid van de hostie en het wijwater, als ook van de beelden  van Maria en Christus. Maar wij vinden dat het gebouw als zodanig niet heilig is. Als je er nu woont, heeft het haar functie als bedehuis verloren. Ergens heeft het wel iets, lijkt me, om daar aan herinnerd te worden.

Ondertussen dient elke woning iets van Christus te hebben. Het is een geschenk van Hem en verdiend door Hem. Daar wil de Heere gediend worden en stijgen de gebeden op tot Hem, Die in je eigen woning ontmoet mag worden. We belijden de alomtegenwoordigheid van God. Jakob werd wakker en mocht belijden: “De Heere was aan deze plaats.” Het was een Bethel, een huis van God. Zulke Godsontmoetingen wens ik u van  hart toe. Wees dankbaar voor de plek die u van Godswege toekomt.

Zijn zegen toegewenst  en ontvang mijn hartelijke  groeten  en veel woongenot,
Ds. A. K. Wallet

Lees meer artikelen over:

kerkgebouw
1 reactie
WillemB
Mooi antwoord van ds. Wallet.
De Geest van Chrisus is aanwezig in de samenkomst, niet omdat het een (kerk)gebouw is, maar omdat Zijn gemeente, met Hem, samenkomt als Zijn lichaam.

Laten we asjeblieft een kerk geen “Woning Gods” noemen. Het is geen vervanger van de tempel of zoiets.