Oproep om te zoeken naar de Heere

Ds. T. Schakel / Geen reacties

Vraag

Hoe staat de oproep tot geloof in de Heere en de oproep om te zoeken naar de Heere met elkaar in verhouding? Het klinkt immers zo tegenstrijdig voor mij. De Heere behaagt niks wat wij buiten het geloof om doen. Dan lijkt een oproep tot geloof het meest logisch, meteen naar de kern, terwijl het zoeken naar de Heere veel meer klinkt als een zoeken naar dat geloof, alsof je hoopt op en zoekt naar een ervaring. Wat houdt dat zoeken precies in en hoe gaat dat samen met een directe oproep tot het geloof?

Antwoord

Beste vragensteller,

Hartelijk dank voor je vraag. Ik wil twee dingen aan je meegeven ter overweging.

Als eerste is het denk ik van belang om te beseffen dat in de Bijbel op veel verschillende manieren gesproken kan worden over één en dezelfde zaak. De zaak is dezelfde, maar de woorden klinken soms anders in een andere context. Dat is niet vreemd, dat doen wij ook in ons dagelijks leven. Wij spreken over regen, neerslag, hemelwater, buien en sommige mensen durven zelfs te spreken over slecht weer, allemaal om aan te duiden dat ze een paraplu nodig hebben. Eén dezelfde zaak, verschillende wijzen om dat uit te drukken.

Vanaf het allereerste begin van de Bijbel tot aan de jongste dag zendt God profeten, apostelen, predikanten en evangelisten die allemaal tezamen met één mond spreken over dezelfde zaak, namelijk: dat de mens zich moet terugkeren van zijn zondige wegen en zich moet neerbuigen voor de levende God die te kennen is in Zijn Zoon Jezus Christus. Deze zelfde boodschap is verkondigd op veel verschillende manieren, zoals met de woorden van Jesaja: “Zoek de HEERE terwijl Hij te vinden is, roep Hem aan terwijl Hij nabij is. Laat de goddeloze zijn weg verlaten, de man van ongerechtigheid zijn gedachten.” Maar ook door Christus zelf: “Bekeert u, en gelooft het evangelie.” Andere woorden, maar dezelfde zaak.

Het tweede waar ik graag nog wat over zou willen zeggen is je opmerking: “…terwijl het zoeken naar de Heere veel meer klinkt als een zoeken naar dat geloof, alsof je hoopt op en zoekt naar een ervaring.” Ik vraag me af waarom dat je zo bezighoudt. Met een ‘ervaring’ heb je op zichzelf niets. Koning Saul had ook een ‘ervaring’. God vraagt ons niet om een ervaring te zoeken. Het gaat erom je aan de heerschappij van de Heere Jezus Christus te onderwerpen en een afkeer te krijgen van de zonde. Het gaat dus niet om een ervaring, maar om een reactie! Dat wil dus zeggen dat een ieder mens die het Evangelie hoort daarop kan reageren: Ga ik nu mijn knieën buigen voor de Heere Jezus en mijn leven overgeven aan Hem, of blijf ik mijn eigen gang gaan? De prediking van het evangelie dwingt ons om een keuze te maken (waarvan 'niet kiezen' voor velen helaas hun keuze lijkt te zijn).

Als de Bijbel ons dus oproept om: de Heere te zoeken, om Hem te geloven, om je tot Hem te bekeren, om tot Hem de toevlucht te nemen, om Hem aan te nemen, om op Hem te zien, om op Zijn Naam te hopen, om je aan Hem te onderwerpen, om je aan Hem te gewennen en vrede te hebben, (etcetera), dan is de enige vraag die nog overblijft: Wat gaat vandaag jouw antwoord hierop zijn?

Ds. T. Schakel