Botuitstulping

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Geachte arts. Ter hoogte van mijn achterhoofd, ongeveer daar waar mijn schedel overgaat in m'n nek, heb ik een soort verdikking (in verticale richting). Het lijkt aan m'n schedel vast te zitten en er min of meer aan te 'hangen'. Zo'n vijf jaar terug heb ik mijn huisarts geraadpleegd en hij gaf aan dat het een exostose was. In tussentijd is deze botuitstulping niet gegroeid en is deze ook niet pijnlijk. De arts adviseerde indertijd om actie te ondernemen als het pijnlijk werd, of wanneer er sprake zou zijn van groei. Als ik echter op internet zoek naar exostosen lijken deze botuitstulpingen niet gebruikelijk te zijn bij de schedel. Ik kom dat eigenlijk herhaaldelijk tegen. Mede daardoor blijf ik me ongerust maken, vooral omdat het zo 'voelbaar' is. Wie weet is het toch iets kwaadaardigs. Kunt u aangeven of een exostose wel of niet kan voorkomen bij de schedel? Zijn er andere (goedaardige) vormen van bot(wild)groei, ter hoogte van de achterkant van de schedel? Ik vind de stap op een foto te laten maken ineens wel heel groot; misschien kunt u mij adviseren en geruststellen? Bij voorbaat hartelijk dank.

Antwoord

Bobbels die geen klachten geven en vijf jaar lang niet veranderen zijn per definitie niet kwaadaardig. Een kenmerk van kwaadaardig weefsel is nu eenmaal dat het agressief is en dus NIET blijft stilstaan.

Wanneer ik het verhaal lees, denk ik dat het gaat om een anatomische variant. Iedereen heeft op die plek een verdikking, bij de één wat groter als bij de ander. Wanneer je ongerust bent, waar geen reden voor lijkt, moet je terug naar de huisarts, en een foto overwegen. Nu al weet ik dat het geen consequenties heeft. Aan iets wat geen klachten geeft en onschuldig is doet een dokter nu eenmaal niets.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

medisch