'Trouwe Vader in de hemel' oneerbiedig

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Aan ds. Vreugdenhil. Graag zou ik een vervolgvraag willen stellen op de vraag 'Vadernaam in gebed zorgt voor vertrouwen'. In de Gereformeerde Gemeenten waar ik lid ben gebruiken sommige ouderlingen de Vadernaam aan het begin van het gemeenschappelijk gebed. Ik heb daar grote moeite mee, omdat vaak de heiligheid van Gods deugden daarmee teniet wordt gedaan en niet de gehele gemeente bekeerd is.

Denk ook aan Abraham (Genesis 18:27, Statenvertaling) en aan Jesaja (Jesaja 40:12-22, Statenvertaling) als zij spreken over Gods hoogheid en majesteit. Is het dan niet oneerbiedig om het gemeenschappelijk gebed in de eredienst te beginnen met “trouwe Vader in de hemel”? Abraham deed dat toch ook niet? Kunt u daar iets over zeggen?

Antwoord

Als iemand die de Heere vreest altijd “meneer” (Heere) tegen God zegt en niet “Vader” doet hij tekort aan Gods eer. Ik denk dat dit juist met Gods deugden te maken heeft. De deugd van Gods heiligheid is er altijd, net als de deugd van Gods barmhartigheid en Gods andere deugden. Wie “Heere” tegen God zegt, belijdt daarmee dat hij het eigendom van Hem is en dat Hij de baas geworden is in zijn leven.

Het kan dus niet zijn dat Gods heiligheid door het noemen van de Vadernaam te niet gedaan wordt. Gods hoogheid en majesteit komt weer meer uit als de naam van de Heere wordt aangeroepen als “barmhartige God” of als de Allerhoogste. In de gebeden mogen wij altijd een beroep doen op Gods barmhartigheid.

Dat de gehele gemeente niet bekeerd is, weten we allemaal. Dat wist Paulus ook. Lees maar eens hoe vaak hij vermanen moet om grote zonden na te laten. Toch gebruikt hij in zijn brieven vaak de Vadernaam.

In het Oude Testament komt de Vadernaam veel minder voor dan in het Nieuwe Testament. Onze liturgische formulieren gebruiken heel vaak in de gebeden de Vadernaam van God. In veel gevallen wordt de Vadernaam gebruikt om de drie-enige God aan te spreken. Zij eindigen ook dikwijls met het “Onze Vader”. Terwijl de formulieren bedoeld zijn voor de hele gemeente, waarvan men wist dat niet al die mensen bekeerd waren. De Heidelbergse catechismus wijst ons in zondag 46 als het gaat over het gebruik van het “Onze Vader” juist op het feit dat Christus bij ons van het begin af aan een kinderlijke vrees en toevoorzicht tot God wil verwekken. Dit is mijn antwoord op jouw vraag.

En als jij hier anders over denkt, zal niemand je dat beletten. We mogen elkaar opscherpen in de liefde. Het gaat om een teer onderwerp, waar mensen verschillend mee om kunnen gaan.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Tags in dit artikel:

bidden