Bewijs dat God van mij houdt

Ds. E. Gouda / 11 reacties

Vraag

Ik heb een vraag m.b.t. de liefde van God. Wat is het bewijs dat God van mij houdt? Gaf Hij Zijn Zoon niet om Zelf aan Zijn eer te komen? Maakt Hij ons niet Zijn kinderen zodat we Hem zouden verheerlijken? Dan gaf Hij Zijn Zoon toch niet omdat Hij mij zo kostbaar en waardevol vindt?

Antwoord

Beste vragensteller,

Je hebt gelijk dat het, om met Calvijn te spreken, gaat om de "eer van God" in alles en in alle dingen. God komt aan Zijn eer als mensen leven tot Zijn eer. Om een vergelijking te maken, een zoon van een vader die doet wat zijn vader hem vraagt, is een zoon die zijn vader eert. Zo heeft de Zoon van God Zijn Vader altijd geëerd door Hem te gehoorzamen.

Daarmee is niet alles gezegd. Want, zegt de Heere Jezus, alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe (Joh.3:16). Wie wordt bedoeld met "de wereld"? Kohlbrugge leert dat de wereld alle mensen samen zijn, bestaande uit Joden en heidenen. Dit antwoord geeft de Zoon van God aan Nicodemus. Waarom? Omdat Nicodemus moet leren dat God geen vrome Farizeeërs redt, maar mensen, zondaren die zichzelf met de wereld op één hoop hebben leren werpen. Die wereld heeft God namelijk liefgehad.

Wanneer wij mensen door het geloof in de Heere Jezus gerechtvaardigd worden, dan worden we niet veroordeeld maar ontvangen we eeuwig leven. Een leven hier en nu en tot in alle eeuwigheid. Dat is een leven tot eer van God, omdat God vaten tot Zijn eer maakt. Daarmee zijn dus alle pijlen gericht op de eer van de Drie-enige God, maar dat sluit niet uit dat Hij daartoe mensen verkiest naar Zijn soeverein welbehagen. Geeft God dus kortom Zijn Zoon uit liefde? Ja! Want het voorwerp van Gods liefde is de wereld. Niet om de wereld te veroordelen, maar om de wereld te behouden, daartoe is de Zoon des mensen gekomen (Joh.3:17).

Geloof je dat persoonlijk? Want die in de Zoon gelooft, heeft het eeuwige leven (vgl. Joh.3:36). God wil dat we Hem geloven, want die tot God komt moet geloven dat Hij is, en dat Hij een beloner is dergenen, die Hem zoeken. Wanneer Zijn liefde in ons hart is uitgestort, dan hebben we lief zoals God het heeft bedoeld. En dat is altijd tot Zijn eer, maar ook tot onze zaligheid. Komt laten we aanbidden, die Koning, Die jou niet te min vond om Mens te worden te midden van zondige mensen. Waarom? Uit liefde tot het verlorene. Want de Zoon des mensen is gekomen, om te zoeken en zalig te maken, dat verloren was. Ook jou. Gelooft dan Zijn heil- en troostrijk Woord!

Gezegend 2011,
Ds. E. Gouda

Ps. Sorry dat ik zo laat ben met m'n antwoord.

11 reacties
Johan00297
Beste vraagsteller, besef je dat God verheerlijkt wordt zowel door de eeuwige dood als door het eeuwige leven??
De eeuwige dood(hel) doet recht als straf op de zonde!!
Nu heeft God geen lust in onze eeuwige dood en stuurt God een Borg en Middelaar om voor ons te betalen zodat wij het eeuwige leven onverdiend kunnen krijgen...
Dit offer is VOLMAAKT zodat jij en ik zalig kunnen worden.... dat is de LIEFDE voor jou en mij!!
toppie
Dus ons doel is om God te vereren? Daarom heeft God ons geschapen en Zijn Zoon gegeven? Maar dan is het eigenlijk toch alleen 'egoisme' van God?
Dan geeft Hij zijn Zoon wel, maar bedoelt Hij nog steeds alleen zichzelf!
toppie
@killejan: dat wil ik ook graag geloven, maar soms komen er deze (nare) gedachtes bij me naar boven. weet iemand trouwens waar er in de Bijbel staat dat wij alleen op aarde zijn om God te eren?
Johan00297
God maakte mensen met een eigen WIL, die uit natuurlijke liefde ter ere van God leven.
God had ook robots kunnen maken, maar dat zou gedwongen liefde zijn.... dus eigenlijk geen liefde.
Adam en Eva hadden die wil kunnen gebruiken om alleen God te dienen, maar omdat zij gelijk aan God wilde zijn ging het fout.
Zij hadden een vrije wil maar kozen voor het slechte.
De verleiding aan de slang was toegelaten door God... liefde kan bewezen worden... zij hadden een vrije wil om te kiezen tussen goed en slecht.
God maakte het plan om Zijn Zoon te sturen......... uit liefde.

Dat een schepsel is onderworpen aan de Schepper is toch niet egoistisch??
Net als de tekst: Een pot aan de pottenbakker?
toppie
@Johan00397: Goed antwoord. Dat wij onderworpen zijn aan God is niet egoistisch, waar was het Gods DOEL dat wij alleen Hem zouden vereren? Of wilde Hij ons omdat Hij ons liefheeft en een relatie met ons wilde?
1a2b3c
Spreuken 16:4 De HEERE heeft alles gemaakt omwille van Zichzelf, ja, zelfs de goddeloze voor de dag van het onheil.
1Kor.10:31 Of u dus eet of drinkt of iets anders doet, doe alles tot eer van God.

God betekent goed en Hij is ook goed en God is liefde.
Het is toch geweldig dat alles om God,het hoogste Goed draait, ik zou niets beters weten!!
1a2b3c
God wil dat alle mensen zalig worden: 1Tim.2:4 Die wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis van de waarheid komen.
Maar als mensen Hem in ongeloof verwerpen dat komt Hij toch aan Zijn eer zoals in Spreuken 16:4 staat, maar Hij heeft geen lust in de dood van de zondaren maar daarin dat zij zich bekeren en leven.
Johan00297
In het Paradijs was het een en al relatie met God, door de zonde is dit verbroken.
Alleen door en dmv Jezus kunnen we weer tot God komen en opnieuw een relatie aangaan.
Of het Gods doel was om alleen Hem te vereren??
Ja, maar vereren betekent niet dat we alleen maar op onze knieen psalmen zingen, het is ook het genieten van(om het menselijk uit te drukken) het zien zoals het gaat.... netzoals wij naar aapjes kijken in de dierentuin of hoe een vogel een nest bouwt.
God zag dat de aarde goed was... er was een bepaalde harmonie, die voor een "tevredenheid" zorgde.

Dus... het doel, het vereren van Hem, en uit liefde opnieuw een relatie door Jezus.
toppie
@Johan: kun je wat duidelijker uitleggen wat je bedoelt met:
'Ja, maar vereren betekent niet dat we alleen maar op onze knieen psalmen zingen, het is ook het genieten van(om het menselijk uit te drukken) het zien zoals het gaat.... netzoals wij naar aapjes kijken in de dierentuin of hoe een vogel een nest bouwt'
Michael
"God wordt verheerlijkt door de eeuwige dood". Jaja, dit is er weer een uit de categorie: klinkt bekend, maar er is geen enkel bijbels bewijs voor.

Ik lees wat anders in: 1 tim 4: 10; Klaagliederen 3:22; Psalm 30:6; Romeinen 5:18; Kolosse.1:16, 20; Filippi 2:10,11; Romeinen 10:9 en 1 Korinthe 12:3

Nee de eeuwige dood van een mens is een overwinning van de duivel, en is op geen enkele manier tot verheerlijking van God. Het behoud van een mens daarentegen wel!
Elss
@ toppie: je zegt 'Maar dan is het eigenlijk toch alleen 'egoisme' van God?
Dan geeft Hij zijn Zoon wel, maar bedoelt Hij nog steeds alleen zichzelf!'

Ik denk dat dit klopt! Hij gaf Zijn Zoon, voor ons als mensen maar met uiteindelijk doel Zijn eigen eer!! Waarom zou God niet? Het gaat toch ook allemaal om Hem. Waarom wil je zo graag dat God van JOU houdt? Het is fijn om te weten dat het zo is, maar je schiet er niks mee op! Je komt er niet mee in de hemel hoor, met de wetenschap dat God van je houdt! Het draait toch niet om jou in dit leven? Om dat God zoveel van JOU houdt, het gaat erom dat jij van Hem houdt of gaat houden! Omdat het allemaal om Hém gaat.