Discussie met atheïst

Ds. W. F. 't Hart / 4 reacties

Vraag

Deze vraag is ontstaan vanuit gesprekken die ik heb met een collega van mij die overtuigd atheïst is (wat tot zeer interessante gesprekken leidt). Hij is nu de Bijbel van A tot Z aan het lezen. Ik zal jullie niet belasten met alle vragen die hij stelt, maar één daarvan wil ik graag aan jullie voorleggen. Het gaat over Exodus 9.

Daar staat eerst in Exodus 9:6 (HSV): “En de HEERE deed deze zaak de volgende dag. Al het vee van de Egyptenaren stierf, maar van het vee van de Israëlieten stierf niet één dier.” En iets verderop staat dit in Exodus 9:19 (HSV): “Nu dan, stuur uw dienaren en breng uw vee en alles wat u op het veld hebt, in veiligheid. Al de mensen en de dieren die zich op het veld bevinden en niet in huis zijn bijeengedreven, zullen sterven als de hagel op hen vallen zal.” In vers 19 wordt dit volgens mij tegen de farao gezegd. Kort geleden is er door een andere plaag al het vee van Egypte omgekomen (vers 6) en nu wordt de opdracht gegeven om al hun vee in veiligheid te brengen. Maar dat vee is toch verloren gegaan? Dit lijkt dus heel erg tegenstrijdig. Hoe zouden jullie dit verklaren/uitleggen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hartelijk bedankt voor de vraag die je voorlegt. Mooi om te lezen hoe je met je college zeer interessante gesprekken voert. Tussen haakjes: heb je nog tips voor de andere Refowebgebruikers hoe je dit aanpakt? Daar zullen ze zeker mee geholpen zijn!

Je vraag richt zich op Exodus 9: al het vee sterft en later wordt er opdracht gegeven om het vee in veiligheid te brengen. Nu moet gezegd dat niet al het vee stierf. Immers, het vee van de Israëlieten bleef in leven. Er kwam een besmettelijke ziekte. Wellicht hebben er Egyptenaren acht geslagen op het Woord van de HEERE en hun vee in quarantaine gezet, waardoor het niet besmet werd en stierf. Zo kan er vee overgebleven zijn, wat nu weer beschermd dient te worden. Of bepaalde soorten (het oude vee wel, het jongste vee niet) stierven.

Je merkt: ik heb geen antwoord dat alle tegenstrijdigheden weghaalt. Graag had ik je daarin concreter van een antwoord voorzien. Het meest overtuigend is dit: al het vee dat de pest kreeg, stierf. Dat is wat anders dan dat al het vee stierf.

Hopelijk ben je zo wat geholpen.

Hartelijke groeten,
Ds. W. F. 't Hart

4 reacties
Zv70
In het kader van dit soort discussies: er is zojuist een interessante video op YouTube geplaatst: https://youtu.be/Q_6IoVyxhTY?si=hqAk2kcHVhibukAO
Rembrand
Een tip voor het voeren van dit soort gesprekken:
Luister naar elkaar, probeer de ander niet te overtuigen, respecteer elkaars mening en ga niet uit van je eigen gelijk.
Davinci83
En ook al zou je iemand overtuigen. Als dat tegen zijn zin in gebeurde zal hij, vreemd genoeg, toch bij zijn oude standpunt blijven, want:

"A Man Convinced Against His Will, Is of the Same Opinion Still"
ptfolmer
Wij overtuigen zelf geen mensen. Wel mogen rationele argumenten gebruikt worden maar we kunnen daar het niet van verwachten. Bij CSLewis lees ik van een geleidelijke groeiende overtuiging met het oog op de basis van moraliteit... Ook decauteur van Ik zocht Allah maar ik vond Jezus ging het niet buiten zijn verstand om. Maar er zijn ook mensen die in eens door de kracht van Gods Geest geheel zeker weten dat God waar is.