Hoed op bij begrafenisdienst

Ds. J. Bos / Geen reacties

Vraag

Ik heb altijd een hoed op bij een begrafenisdienst. Nu merk ik dat mensen die zondags altijd een hoedje op hebben, deze tijdens de begrafenisdienst niet dragen, of alleen in hun eigen gemeente. Hoe denkt u daar over? Moeten vrouwen een hoofddeksel dragen tijdens een begrafenisdienst of is dit toch anders dan een zondagse eredienst?

Antwoord

Geachte vraagster,

De zondagse erediensten zijn dit omdat de gemeente nadert voor Gods Aangezicht. Psalm 100. Daar behoort de vrouw zich te dekken. Om zo, door dit ‘teken’ aan te geven gehoorzaam te willen zijn aan de orde die de HEERE in Zijn Woord aangeeft. Een orde die de apostel duidelijk maakt in 1 Korinthe 11.

Een begrafenis daarentegen is geen eredienst, maar een rouwsamenkomst. Hier komt niet de gemeente samen maar allerlei mensen die tot de familie behoren alsook vrienden en bekenden. Hier ga ik, gezien die omstandigheden, anders mee om. Daarmee zeg ik niet dat gemeenteleden die deze dingen weten kunnen, zich ook hier niet zouden dekken. Tijdens een rouwsamenkomst komen we immers net zo goed onder Gods Woord en wordt er ook gebeden. Eerbied te tonen, ook door middel van onze kleding, is juist daar geboden waar we staan in het zicht van de dood. Nergens worden we meer bepaald bij onze zondeschuld dan bij een geopend graf. Nergens worden we meer gedrongen het leven bij de HEERE te zoeken dan daar. Leven dat ook gezien wordt in de gehoorzaamheid aan Gods Woord. Ook met het oog op de zaken die de vraagster aan de orde stelde.

Met hartelijke groet,
Ds. J. Bos

Tags in dit artikel:

doodhoofdbedekkingkerkdienst