Erfenis van afgestaan kind

Mr. P. M. (Pieter) Oskam / Geen reacties

Vraag

Mijn man heeft geen contact met moeder en stiefvader. Hij is als kind afgestaan en moeder heeft drie kinderen met haar huidige man.  Ze hebben erg veel geld en huizen. De vraag is, krijgt hij bericht als zijn moeder overlijdt en hoe komt hij er achter? Waarschijnlijk krijgt hij niks als moeder eerst overlijdt, want dan gaat alles naar haar echtgenoot. Maar als die eerst overlijdt, dan erft moeder en gaat alles naar de drie kinderen en heeft mijn man recht op zijn legitieme portie. Maar als hij van niemand verneemt of ze nog leeft, dan kan hij er naar fluiten, denk ik?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Achter uw vraag gaat een heel levensverhaal schuil. Uit wat u schetst begrijp ik dat er geen contact is tussen uw man en zijn biologische moeder en stiefvader. Zijn biologische vader komt in uw vraag niet voor. Uw vraag spitst zich toe op de eventuele erfenis bij het overlijden van de moeder van uw man en hoe hij hiervan op de hoogte kan komen.

Op basis van de beperkte informatie in uw vraag is het niet mogelijk om een volledig afdoende reactie, laat staan een advies, te geven. Daarvoor zou ik meer informatie moeten hebben en dat leent zich niet zo goed voor beantwoording via deze vragenrubriek. Daarom enkele algemene aandachtspunten die u mogelijk al wel op weg kunnen helpen. Neemt u anders gerust contact met mij op.

U schrijft dat uw man als kind is afgestaan. Is er sprake geweest van (een vorm van) pleegzorg, of is er sprake van adoptie? Een kind, zijn ouders en hun bloedverwanten staan in familierechtelijke betrekking tot elkaar. Door adoptie komen de geadopteerde, de adoptieouders en hun bloedverwanten in familierechtelijke betrekking tot elkaar. Tegelijkertijd houdt dan de familierechtelijke betrekking tussen de geadopteerde, zijn oorspronkelijke ouders en hun bloedverwanten op te bestaan. Als dat het geval is erft uw man in beginsel niet op grond van de wet van zijn biologische moeder en kan hij ook geen aanspraak maken op zijn legitieme portie. In een testament zou dit anders geregeld kunnen zijn.

Is er sprake geweest van pleegzorg en is de familierechtelijke betrekking blijven bestaan, dan zou hij wel op grond van de wet van zijn moeder kunnen erven, of wanneer hij door haar is onterfd een beroep kunnen doen op zijn legitieme portie.

Als legitimaris krijg je een vordering in geld op de gezamenlijke erfgenamen dan wel de echtgenoot van de erflater. Een aanspraak op de legitieme portie is in principe vanaf zes maanden na het overlijden opeisbaar, maar als de nalatenschap wordt verdeeld overeenkomstig de wettelijke verdeling waarbij de echtgenoot alle goederen van de nalatenschap krijgt, is de vordering pas opeisbaar bij diens overlijden. De mogelijkheid om aanspraak te maken op de legitieme portie vervalt uiterlijk vijf jaar na het overlijden van de erflater. De vordering vanuit de legitieme portie ontstaat dus op het moment dat hier na het overlijden van moeder aanspraak op wordt gemaakt. Dit staat los van het moment dat deze daadwerkelijk opeisbaar zal zijn.

Erfgenamen of een executeur zijn niet op grond van de wet verplicht om een onterfd kind hierover te informeren. Hier doet zich dus een moeilijkheid voor, want hoe raakt uw man geïnformeerd over het overlijden van zijn moeder als hem dit niet wordt verteld? Wellicht heeft hij contacten met mensen die zijn moeder kennen en die hem hierover op zijn verzoek zouden kunnen informeren. Ook is het mogelijk om overlijdensadvertenties in de gaten te houden. Er zijn websites die hierbij behulpzaam kunnen zijn, zoals www.mensenlinq.nl. Ook kan er tegen betaling een uittreksel worden opgevraagd bij het Nationaal Register Overledenen Uittreksels PK/PL's (cbg.nl). De persoonslijsten worden vrijgegeven aan het begin van het tweede kalenderjaar na het overlijden. Er is dus enige vertraging, maar bij frequent, bijvoorbeeld jaarlijks, opvragen is het mogelijk om binnen de verjaringstermijn van vijf jaar te blijven.

Het is wellicht wel verstandig dat uw man zich over zijn specifieke situatie deskundig laat adviseren. Het opeisen van een legitieme portie en de mogelijke discussie met de andere kinderen kan een ingewikkeld en emotioneel belastende situatie veroorzaken.

Met vriendelijke groet,
Mr. Pieter Oskam

Lees meer artikelen over:

juridisch