Wintertenen

drs. A. Meijer / 2 reacties

Vraag

Sinds een week of twee heb ik erg zere tenen. Ze zijn veel dikker dan normaal en ietsje rood. Nu ging pas spontaan een teen bloeden. Is dit normaal voor wintertenen? Daar zit ik namelijk aan te denken, maar heb geen idee of het klopt. Hoe is dit te diagnostiseren? En wat is er tegen te doen? Is het gebruik van een electrische voetendeken slecht daarvoor? Hartelijk dank voor het beantwoorden!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

De beschrijving die je geeft past wel bij wintertenen. Het past ook echt in deze tijd van het jaar (koude en vocht). Spontane bloedingen horen daar niet bij. Je kunt wel eens een blaar krijgen die kapot gaat en wat bloedverlies geeft.

Als je wintertenen hebt, helpt het om je tenen tegen koude en extreme warmte (kachel) te beschermen middels goed isolerende kleding, niet te strakke schoenen te dragen. Daarnaast worden soms wisselbaden (afwisselend warm en koud) aanbevolen.

Om het goed te kunnen beoordelen zou je de tenen moeten laten zien. Dat kan het best via een bezoek aan de huisarts.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

drs. A. Meijer

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Ouderkerk aan de Amstel
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

medisch
2 reacties
pipo
Ik heb ook een aantal jaren last gehad van wintertenen. Wisslebaden worden vaak geadviseerd, maar mijn ervaring dat het niet veel helpt.
Ik heb een spuit gehad van de huisarts en het was toen met een paar dagen over. Heb er ook noit geen last meer van gehad. Ik denk dat het inmiddels meer dan 10 jaar geleden is
sydneylover
Er is best iets aan te doen. Zeker in deze tijd van het jaar.. ;-)

http://www.jambo.nl/Zuid-Afrika_204.html?gclid=CKnzuI-SvqUCFVQs3godwTb6nQ