Ellendekennis krijgen

Dr. C. A. van der Sluijs / 24 reacties

Vraag

De laatste paar weken ben ik erg met het geloof bezig. Ik ben dus ook erg kritisch op mijn eigen levensstijl geworden. Thuis hebben wij geen tv, dat wil ik later zelf ook niet. Toch kijk ik af en toe wat programma's terug op uitzendinggemist.nl, bijvoorbeeld kookprogramma's, de serie “Boer zoekt Vrouw” en eventueel wat educatieve programma's. Kan dit als christen? Zelf let ik erop dat er niet in gevloekt wordt, dan sluit ik hem direct af. Ook heb ik nog een andere vraag: Wat moet ik doen om ellendekennis te krijgen? Wat moet ik doen om berouw over mijn zonden te krijgen? Ik bid God elke dag of hij mij dat toch wil geven omdat ik besef dat zonder dit geen nieuw hart kan krijgen. Ik merk toch dat ik met mijn verstand God wil dienen en bekeerd wil worden (omdat ik anders verloren ga), maar ik heb de wil helemaal niet.

Antwoord

Beste briefschrijfster,

Uit de voorkeuren die je uitspreekt ten aanzien van bepaalde programma’s op internet begrijp ik dat ik met een schrijfster te doen heb. En misschien nog wel woonachtig op een boerderij. Maar dit maakt allemaal niet echt uit. Het gaat om de zaken waar je mee aankomt. Geen probleem als je een aantal programma’s van de televisie terugkijkt op internet. We leven nu eenmaal in déze wereld. Het heeft geen zin om net te doen alsof we nog honderd jaar terug leven. Ga er wel verantwoord mee om. En doe er dan je voordeel mee!

Je schrijft dat je de laatste paar weken erg met het geloof bezig bent. Misschien durf je dit moeilijk te aanvaarden vanuit je achtergrond, maar ik houd het er op dat God met jou bezig is. Je vraagt je af wat je moet doen om ellendekennis te krijgen. Neem me niet kwalijk, maar zo vlak voor 31 oktober waarop we de Reformatie in de 16de eeuw weer gaan herdenken, krijg ik de indruk dat je nog steeds in de stikdonkere Middeleeuwen leeft. Toen piekerden mensen ook over de vraag wat ze moesten doen en of ze wel genoeg deden. M’n lieve kind, leef jij in een kerk die van de reformatie afstamt?! Ongelooflijk!

Begin eerst maar eens je te realiseren dat je daar terug gebracht bent in de duisternis van de roomse middeleeuwen! Een regelrechte aanklacht tegen je leefklimaat waar de waarheid kennelijk in ongerechtigheid ten onder gehouden wordt. Zoek een kerk op waar Luther preekt! En wel zo gauw mogelijk. En anders bid je maar dat je met je kerk uitgeleid mag worden uit het diensthuis van de rechtzinnige zonden. Kennelijk heb je alleen maar de Wet horen preken en een uiterst voorwaardelijk evangelie, dat helemaal geen evangelie is! Ik ben scherp, maar ik denk dat deze radicale aanpak nodig is. Want ik schrik er van als ik merk wat een mist aan onkunde er over jouw leven gelegd is.

Je schrijft elke dag te bidden of God je wil geven wat nodig is om zalig te worden. Zonder berouw denk je geen nieuw hart te kunnen krijgen. Dat zal waar wezen. Maar als God dit geeft, geeft Hij beide tegelijk. Of Hij dat wel wil?! Vele malen liever dan dat jij dat wil!! Dit laat Hij uitzeggen in waarachtige Evangelieprediking: “Wij bidden u van Christuswege:  laat u met God verzoenen is”(2 Kor. 5:20). Weet je wanneer je daar zicht op krijgt? Als je gelooft dat God de wereld (jij dus) zo lief gehad heeft, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk (jij dus) die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar het eeuwige leven hebbe”(Joh. 3:16). Hij heeft je zo onvoorstelbaar lief dat je daar geen idee (verstand!) van hebt, maar dit mag je hart raken. En dan wordt het vanzelf nieuw! Gods liefde zal wonderen in jouw leven doen, waar je geen idee van had. Ik leg je in Zijn handen.

Met hartelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs

24 reacties
meizje
Wat krijgen we nou!!
Roos18
Ik schrik van dit antwoord van deze dominee!
Ik ook, ongelooflijk ik schrik hier egt van
1a2b3c
Daar is geen woord frans bij.
Roos18
Ik denk niet dat de vragensteller zijn vraag zo bedoeld heeft. Vind het heeel erg, en het doe me oprecht verdriet dat de dominee zo praat over behoudende kerken, ik ben God juist zo dankbaar dat deze er nog zijn.
1a2b3c
Al is de toon scherp, inhoudelijk is er toch niets op aan te merken.
Roos18
Kan een dominee dan zo over andere kerken praten? De dominee noemt het hier een diensthuis van rechtzinnige zonden. Dit gaat echt tè ver..
joelie
Wat een heerlijk nuchter (bijbels!!!) antwoord. Hij moet juist zo over andere kerken praten, omdat ze je in het duister laten zitten! Op deze manier komt God echt niet aan Zijn eer en de duivel lacht om al die mensen die maar druk zitten te doen.
Vaak komt het in veel preken erop neer dat je maar moet doen, doen, doen. Wanneer beseffen we es een keertje dat we niks hoeven te doen.
Hoop dat deze "Paulus/Luther"nog maar vele vragen mag beantwoorden.
Tot eer van God en tot stichting van Zijn Gemeente.
Overigens, hij stelt gauw een kerk op te zoeken waar Luther preekt. Supergrote zorg is: waar vind je die nog!!!!
Omega
Het antwoord is scherp, maar voluit bijbels. Dat lijkt me het belangrijkste criterium. Bovendien wijst de dominee niet naar een bepaalde kerk. Mooi gezegd trouwens: een uiterst voorwaardelijk evangelie, is geen evangelie.
Gerteke
Ik heb vijftien jaar bij VdSluijs in de kerk gezeten en ik 'ken' hem goed genoeg om te zeggen dat het een scherpe toon is die vanuit een bezorgd en liefdevol hart komt. Deze man geeft zoveel om de waarheid dat hij een confronterende stijl niet schuwt. Dat is geen aanval richting de brievenschrijfster, maar een aanval richting onwaarheid zelf. Met die gedachte in het achterhoofd leest het antwoord een stuk prettiger.
Gerteke
En vergeet ook niet de laatste alinea goed te lezen!
Justin
hoe moet ik ellendekennis krijgen??
dat vraag ik me ook vaak af. Ik denk echter dat er geen maat voor is. wanneer heb je genoeg tranen vergoten om je zonden? kun je wel oprecht berouw hebben? Nee, ik denk niet dat wij dat van onszelf kunnen. er blijft toch altijd nog een restje hoogmoed in mee gaan. Echte ellendekennis of berouw kan God alleen je geven. Wanneer Hij in je begint te werken, ga je zien wie je nou bent tegenover God. Maar dan ga je ook zien wat Hij voor jouw heeft volbracht.

Het is voor mij helaas nog geen praktijk geworden, maar ik geloof dat het hier boven getypte, de juiste weg is. Dan kun je gaan praten over wat is nou de juiste balans tussen wet en evangelie, maar ik denk dat dat persoonlijk is. Er zal een periode zijn dat je veel bezig bent met je zonden, maar ik geloof dat er dan ook perioden mogen zijn waarin je mag weten dat je zonden vergeven zijn en mag 'genieten' van Gods Liefde en nabijheid in je hart.
Veel sterkte, en inderdaad: bidden is de enigste weg!
eduard1
Als je met de Waarheid komt, is niet iedereen blij, maar dat is ook niet erg.
Over de woorden van onze Heere Jezus zeiden ze ook: "deze rede is hard, wie kan ze horen?"
Ik vind dit een antwoord dat aan de ene kant snoeihard is tegen alle onwaarheid en leugen, en aan de andere kant liefdevol ten opzichte van het zoekende of verlorene.
Deze toon en dit evenwicht kom ik heel vaak tegen in de evangelieën. Mooi.
hk1
Ik hoorde eens in een preek.
Je hebt genoeg zondekennis als het je brengt aan de voeten van Jezus.
Samanthi
@Dr. Ds. C.A. van der Sluys
Halleluja Amen, ja Amen.

@Allen
Wat moet ik doen om zalig te worden?
Krijg zondekennis
of
Geloof in de Heere Jezus?
Zoekt de zondekennis?
of
Zoek de Heere terwijl; Hij te vinden is?
Ezau zocht met tranen een plaats van berouw,maar hij zocht de Heere niet.
Zondekennis is een middel en is nodig net zoals honger nodig is om te gaan eten of dorst om te gaan drinken,
Nu roept de Heere op komt koop van mij wijn en melk,wie dorst heb die kome enz.
met de vraag waaarom weegt gijleiden geld uit voor hetgeen niet verzadigen kan?
lieve allemaal zoek de Heere nu het nog kan Ezau is verloren gegaan met zijn zoeken naar berouw. Ga naar Hem Hij brengt alles mee.
Gode bevolen Samanthi
goudvis
Citaat John Owen: 'Wanneer heb je genoeg ellendekennis? Als je het in de zonden niet meer kunt uithouden en als je zonder Jezus niet meer kunt leven.' (vrij geciteerd)
EVA
Prima antw van ds vd Sluijs en het is idd voluit bijbels!!
Genade is gratis en daar hoeven we niks voor te doen, de Heilige geest zelf die overtuigd je wel van zonden, en dan niet blijven zitten maar er mee naar het kruis om verlost te worden van die zonden, en dan doorgaan niet blijven hangen in ik ellendig mens...maar prijs God dat je verlost ben van je zonden door HEM!!
henkie
Volgens mij is tv-gebruik niet de kern van deze vraag/antwoord ;-)
Race406
Een uiterst Bijbels antwoord!
God vraagt in Zijn Woord niet dat we ellendekennis moeten zoeken, maar dat we HEM moeten zoeken!
Er staat niet dat we zonder ellendekennis niets kunnen doen, maar dat we zonder HEM niets kunnen doen!
Er staat niet dat we eerst in "het dal van Achor onder de schaduw der moerbeziënstruiken onze ellende moeten leren kennen in het nachthutje in de komkommerhof". Er staat dat we tot HEM moeten gaan!!!!!!!!
Ik heb het al veel vaker hier gezegd: Lees Fillipenzen 2 eens.
In vers 12 staat dat je je zaligheid moet werken met vrees en beven. En in vers 13 staat dat Hij in je werkt, beide het willen en het werken naar Zijn welbehagen.

Wil je wel graag bekeerd worden? Dan is er MACHTIG nieuws voor je! Dan is God met je bezig! Hij werkt het willen (dat je bekeerd wilt worden) EN het werken (dat je in geloof Hem mag omhelzen en mag weten dat Hij OOK voor jou gestorven is!)!
Iedere zondag belijden we het weer aan het begin van de dienst: Onze hulp is in de Naam van God, Die NOOIT(!!!!!!!!!!) zal laten varen enig werk dat Zijn Goddelijke Hand ooit begonnen is!
Hij voltooit wat Hij begon. Laat DAT je troost zijn.
En als je van de duivel te horen krijgt dat je nog niet genoeg je ellende kent: Zeg hem dan maar dat hij straks een eeuwigheid de tijd heeft om zijn eigen ellende te leren kennen.....
Laat je toch niet het bos insturen met allerlei voorwaarden waar je aan zou moeten voldoen! Die voorwaarden bestaan niet. Tenminste: Niet in Gods Eigen Woord. Dat hebben mensen er maar van gemaakt......
Er staan 2 voorwaarden in de Bijbel, en wel in Hebreeën 11:6: "Want wie tot God komt, moet geloven, dat Hij bestaat en een beloner is voor wie Hem ernstig zoeken"
Geloof je dat Hij bestaat?
Geloof je dat Hij je beloont als je Hem zoekt?
Dan mag je al je twijfel laten varen en Hem maar vragen om zekerheid. Hij is in je bezig, Hij zal het ook afmaken, en Hij zal je ook de zekerheid geven!

Openbaring 22:17 zegt: "En de Geest en de bruid zeggen: Kom! En wie het hoort, zegge: Kom! En wie dorst heeft, moge ooit eens vergund staan te worden om te komen, en wie wil, neme het water des levens als hij genoeg ellendekennis heeft."

Staat er niet he?
Er staat eenvoudig (lees eens goed: God ZELF zegt eenvoudig!!):"En de Geest en de bruid zeggen: Kom! En wie het hoort, zegge: Kom! En wie dorst heeft, kome, en wie wil, neme het water des levens om NIET."
Gratis, je hoeft niets te doen of mee te brengen! Je hoeft alleen jezelf maar mee te brengen, jezelf zoals je bent!
GA!

Gods zegen toegebeden!
ostrogoot
Zondag 1 van de HC beschrijft 3 stadia; ellende verlossing en dankbaarheid. Deze drie horen bijelkaar en mogen niet afzonderlijk belicht en behandeld worden. Iedereen heeft in zijn leven wel eens iets gedaan waar hij spijt van heeft. De straf op deze overtreding en het vooruitzicht op vergeving moeten het schuldbesef wegnemen. In preken van de zwaardere dominees blijft het accent liggen op de ellende. Dit is niet schriftuurlijk. Als je de preek gaat analyseren, zoals ik vroeger deed, dan merk je op dat een preek voor 60% uit ellende bestaat en voor 30% uit de verlossing bestaat en aan het einde van de preek de dankbaarheid wordt afgeraffeld in de overige 10%.
Blijf niet hangen wat slecht is. Kijk naar de toekomst. Dan kijk je heel anders televisie en beluister je heel anders naar zware preken.
Als je op school hoort dat je toch niet kunt rekenen of schrijven en dat je dat wellicht nooit zult leren ga je dan met plezier naar school????
Als je vader vertelt dat hij je niet vertrouwt omdat je ooit gelogen hebt dan is er geen sprake van wederzijdse liefde. God is jouw vader.

<i>*Deel reactie verwijderd door Refoweb*</i>