Man liegt over zelfbevrediging

W.E. (Wilbert) Weerd / Geen reacties

Vraag

Mijn man en ik zijn zes jaar gelukkig getrouwd en gezegend met kinderen. We hebben een goed huwelijk, ondanks de vragen die ik ga stellen. Ongeveer twee jaar geleden heeft mijn man opgebiecht (nadat ik hem er om vroeg) dat hij porno keek. Dit deed hij ook tijdens de verkeringstijd en toen heeft hij beloofd dat hij ermee zou stoppen. Maar hij is tijdens ons huwelijk toch weer begonnen. Het vertrouwen kreeg dus een behoorlijke knak...

Nadat ik erachter kwam hebben we gesprekken bij de Vluchtheuvel gehad. Sinds die tijd vraag ik met enige regelmaat of hij nog kijkt. Gelukkig geeft mijn man aan dit niet te doen. Hij heeft sindsdien de Youtube app verwijderd, zodat hij niet in verleiding kan komen. Maar ik vroeg afgelopen tijd ook een aantal keer of mijn man aan zelfbevrediging deed. Dit ontkende hij. Maar na het verschillende keren gevraagd te hebben, bekende hij toch. En dan dacht ik dat hij alles verteld had, maar de dag erna moest hij toch nog meer opbiechten toen ik er weer naar vroeg. En ik ben oprecht blij dat hij het vertelt. Maar ik vind het ongelooflijk moeilijk dat hij niet de waarheid spreekt. Dat hij niet eerlijk antwoord geeft op mijn vragen...

Hoe moeten we nu verder? Wat is wijsheid om te doen? Hoe kan ik mijn man weer vertrouwen? Samen praten doen we zeker, maar hoe kan het vertrouwen weer groeien? Inmiddels hebben we al het boekje van P. Wagenaar gekocht ("Samen genieten"). Dit omdat al deze gebeurtenissen invloed hebben op de seksuele relatie.

Hartelijke groet, een jonge vrouw.

Antwoord

Hoi jonge vrouw,

Bedankt voor je vraag. Het is best een stressvolle en verdrietige situatie als je je eigen man niet kunt vertrouwen. Vertrouwen is de basis voor veiligheid en ontspanning. Daar komt bij dat als je iemand niet kunt vertrouwen je niet meer kunt weten wat waar is en wat niet. We kunnen én hoeven iemand niet te vertrouwen die niet betrouwbaar is. Het is daarom belangrijk dat je man onder ogen komt of onderzoekt voor zichzelf welke reden hij heeft om te liegen. Dit kan te maken hebben met angst en schaamte. Misschien ook het vermijden van het gevoel van een teleurstelling voor jou te zijn of onmacht die hij voelt om dit te veranderen. Pas als dit aan het licht komt kan je man zich bekeren van zijn leugens en de waarheid leren spreken maar ook uit zichzelf gaan delen waar hij mee zit.

Pornografie en/of zelfbevrediging zijn symptomen van iets diepers. Het kan een ontlading geven van spanningen op het werk, of een patroon zijn van troost geven bij eenzaamheid. Het verwijderen van de verleidingen heeft weinig zin als je hart hetzelfde blijft. Het is een schijnveiligheid zolang je hart nog uitgaat naar seksuele bevrediging. Veel mannen verwarren hun emotionele behoeftes met seksuele behoeftes. Zolang je man hier niet een groei in doormaakt is het wijs hem niet te vertrouwen. Wantrouwen is een vorm van bescherming tegen leugens die je pijn doen. Dat is ook verdrietig voor jou want je wilt hem wel graag vertrouwen. Leugens in een huwelijk is een vorm van ontrouw omdat leugen altijd meer onszelf beschermen dan de ander (ook al maken mannen zich weleens wijs dat het juist andersom is). Maar vertrouwen in een huwelijk komt meestal vanzelf als we merken dat iemand oprecht, transparant en authentiek is. Dat komt als iemand zacht en nederig is en zijn eigen belang niet altijd voorop stelt maar dit gelijk stelt aan dat van jou.

Wat is wijs om te doen? Probeer samen te ontdekken waarom je man aan zelfbevrediging doet en waarom hij erover liegt. Probeer ook eerlijk en kwetsbaar te delen wat jij hierbij voelt. Dit is niet oplossingsgericht, het gaat er niet om iets op te lossen vanuit onze eigen methodes of inzichten, het gaat erom dat we leren wat de weg is in de vreze des Heeren. Om Zijn wegen te zoeken en te gaan en niet die van onszelf. We zondigen omdat dit onze natuur is en we kunnen niet anders, tenzij we onszelf toevertrouwen aan onze Verlosser. Dat brengt verandering omdat het niet meer gaat om een beter mens te moeten zijn maar echt en kwetsbaar in onze diepste nood. Omdat het dan niet meer gaat om geen fouten te maken maar ons in onze nood tot Hem te wenden. Je kunt je man niet genezen of veranderen, in die zin is dit zijn opgave om in reinheid en echtheid te leren wandelen.

Wat jij kunt doen is Zijn wil voor jouw leven zoeken en volgen. Dat zal naar je man toe kunnen inhouden dat je voor hem bidt, naar hem luistert maar ook dat je kunt delen wat zijn gedrag en vooral leugens met jou doen. Niet om hem een rotgevoel te geven over zichzelf maar omdat het nodig is dat we de consequenties van onze zonde eerlijk onder ogen komen en de pijn die we veroorzaken. De invloed die dit heeft op de seksuele relatie is begrijpelijk. Voor seksuele zin heb je een onderlinge vertrouwensrelatie nodig. Ik zou dus niet zozeer inzetten op verbetering van je seksuele relatie want dan heb je kans dat je jezelf en elkaar nog meer beschadigt. Daar komt bij dat zijn gedrag niet opgelost kan worden met meer seks maar juist meer zelfbeheersing.

Mocht je daar wat boekentips over willen raad ik je het boek 'Zijn lust en mijn leven' aan  en “Worthy Of Her Trust, What You Need to Do to Rebuild Sexual Integrity and Win Her Back” van auteur Stephen Arterburn.

Veel zegen en wijsheid toegewenst,
Wilbert Weert

Lees meer artikelen over:

seksualiteit in het huwelijk