Leuke jongen gelooft delen van bijbel niet

Ds. R. W. van Mourik / Geen reacties

Vraag

Ik ben aan het daten met een heel leuke jongen. Hij gelooft alleen niet in de hele Bijbel, zoals de schepping of het verhaal van Jona. Hij zegt dat het wetenschappelijk bewezen is dat het onmogelijk is. Hij komt dan met termen als materie, tijd en ruimte die niet zonder elkaar kunnen bestaan en dan raak ik de draad al weer kwijt.

Ik geloof simpelweg wat er in de Bijbel staat en heb geen behoefte om het te onderzoeken wat wel of niet klopt. Kan ik een relatie met hem aangaan ondanks dat hij delen van de Bijbel lastig vindt/misschien niet in gelooft? Hij gelooft namelijk wel in Jezus en in vergeving van zonden.

Antwoord

Eerlijk gezegd vind ik het een lastige vraag. Mijn gevoel zegt dat je beter niet verder kan gaan met deze relatie. Aan de andere kant is er blijkbaar wel verbondenheid in het meest centrale waar het in het geloof om gaat. Toch kun je het ook weer niet van elkaar scheiden. Het één hangt wel samen met het andere. Wie gelooft in Christus Die opgestaan is uit de doden (net zo onmogelijk als Jona die bewaard bleef in de vis!), aanvaardt ook al het andere wat we in de Bijbel niet wetenschappelijk kunnen bewijzen.

Het is goed om daar met elkaar eens over van gedachten te wisselen. Wanneer daar verschil van mening blijft, is het goed om voor je zelf een beslissing te nemen of dat een relatie in de weg staat. Overweeg voor je zelf wel heel goed wat dat in de toekomst kan betekenen. Leg het biddend voor de Heere neer en verlang naar een antwoord van Hem. Het is fijn om een leuk contact te hebben, maar het is beter om een wezenlijk, geestelijk contact te hebben.

Ds. R. W. van Mourik,
Alblasserdam