Jezus, geboren zoals wij

Ds. H. Peet / Geen reacties

Vraag

Waarom moest Jezus geboren worden uit Maria? Kon Hij niet gewoon naar de aarde komen rechtstreeks uit de hemel als man?

Antwoord

Ik begrijp je vraag. Van Zijn eerste levensjaren lezen we immers ook nauwelijks iets in de Bijbel. Het blijft beperkt tot berichten omtrent Zijn geboorte, de vlucht naar Egypte en de twaalfjarige Jezus in de tempel. Vrijwel alle aandacht gaat uit naar de drie jaar dat Hij in het openbaar optreedt. Niet vreemd dat dit tot de vraag leidt: Waarom kwam Hij niet meteen naar de aarde als Man, rechtstreeks uit de hemel? Waarom moest Hij geboren worden uit Maria, waarom kon Hij niet ergens instappen halverwege?

Als Hij dat gedaan had, zou Hij toch niet een mens geweest zijn zoals wij. Hij zou niet echt tot het menselijk geslacht hebben behoord. Het lichaam dat Hij had, zou dan speciaal met dit doel geschapen moeten zijn. Wat zou dan het karakter van dit lichaam zijn? Nu Hij geboren is zoals wij, heeft Hij ook echt heel het bestaan met ons gedeeld. Ja, letterlijk van de wieg tot het graf. De Heere Jezus heeft maar niet een klein stukje van ons leven over gedaan. Hij heeft heel ons leven over gedaan zodat Zijn gehoorzaamheid ook ons kan worden toegerekend. Juist omdat Zijn bestaan zo begonnen is, kan Hij ook echt helemaal onze Middelaar zijn. Van de wieg tot het graf heeft Hij ons bestaan meegemaakt.

Nu kan Hij ook de zonde bedekken waarin ik ontvangen en geboren ben (vgl. Heidelbergse catechismus zondag 14)! Nu Hij overal doorheen gegaan is waar ook wij doorheen moeten, kan Hij dus ook een hogepriester zijn die met al onze zwakheden kan sympathiseren zoals er in het Grieks letterlijk staat (Hebreeën 4:15). Als Hij ergens halverwege was ingestapt, zou het toch een vraag worden of Hij wel echt een mens was. Wil Hij onze Middelaar zijn, moet Hij niet alleen waarachtig God zijn, maar ook helemaal mens. Daarom moest Hij ook geboren worden als wij en kon Hij niet rechtstreeks vanuit de hemel als mens tot ons komen. Hij zou dan niet bij machte zijn om ons volkomen te verlossen. Niet minder dan onze verlossing staat hier op het spel. Het mag voor ons een troost zijn dat we elke zondag mogen belijden: ontvangen van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria. Nu kan Hij voor ons zijn Immanuel van de wieg tot het graf! Ik hoop dat het je zo een beetje duidelijk is geworden.

Met een hartelijke groet,
Ds. H. Peet