Mijn man heeft het in zijn slaap regelmatig (gem. 1x per 2 weken) over een ander...

drs. J(oke) Ronner-Wattel / Geen reacties

Vraag

Mijn man heeft het in zijn slaap regelmatig (gem. 1x per 2 weken) over een andere (voor ons bekende) vrouw. Hij is zichzelf dan ook aan het bevredigen. Ik maak hem dan wakker en dan weet hij het ook. Hij vindt het heel erg en ik word er eerlijk gezegd ook niet zo vrolijk van. Waar kan dit vandaan komen en is er ook wat aan te doen?

Antwoord

Het lijkt erop dat je man gevoelens heeft voor deze vrouw. Het kan gaan om gevoelens van verliefdheid of lust. De vraag is dan in hoeverre hij er zich van bewust is dat deze gevoelens spelen. Het kan zijn dat hij eerst niet stil heeft gestaan bij deze gevoelens, maar door het praten erover zich er meer bewust van is geworden. Daarbij kan hij vinden dat deze gevoelens niet mogen of vindt hij het heel moeilijk er met jou over te praten.

Gevoelens heb je, of jullie ze nu zondig vinden of niet, je kunt ze niet ontkennen. Vaak hebben mensen de neiging om gevoelens die ze als zonde zien, of die om een andere reden niet mogen, weg te stoppen of te ontkennen. Vergelijk maar eens met boosheid. Stel je bent heel boos op iemand, maar vindt dat dat niet mag, dan kun je die boosheid steeds ontkennen, maar die wroet wel verder. In je hoofd blijf je er mee bezig. Als je bewust over die boosheid gaat nadenken, bedenkt waarom je boos bent op die ander en wat je er mee kunt (uitpraten, vergeven) kom je veel verder.

Je man zal moeten erkennen dat er toch bepaalde gevoelens bij hem spelen voor die andere vrouw, mogelijk heeft hij bepaalde fantasieën. Het is belangrijk dat hij daar verantwoordelijkheid voor neemt, die gevoelens onder ogen ziet en ze met jou bespreekt. Daarnaast is het van belang dat jullie ook over jullie eigen relatie praten. Zijn er zaken die je man mist in de relatie waardoor hij bezig gaat met een ander?

Een gesprek over deze onderwerpen is niet gemakkelijk. Maar met openheid en dan eerlijk naar elkaar benoemen welke gevoelens je hebt en wat je mist bij de ander kom je in je relatie verder dan ze voor je te houden. Dat laatste geeft op de lange duur meer problemen en onvrede.

Drs. Joke Ronner-Wattel

Tags in dit artikel:

seksualiteit in het huwelijk