Casual naar de kerk

Redactie Refoweb / 22 reacties

Vraag

Wij zien steeds meer om ons heen dat mensen casual gekleed gaan naar de kerk. We vinden dit een teleurstellende gang van zaken. Wat kunnen we hiertegen doen? Beseffen mensen nog wel dat we naar het huis des Heeren gaan?

Antwoord

Meer informatie is te lezen in de onderstaande artikelen en enkele vragen en antwoorden met de tag 'Kleding':

22 reacties
Johnvb
Het kerkgebouw wordt door velen het "huis des Heeren", of "Gods huis" genoemd.
Maar een kerkgebouw is dat niet.
God had in het Oude Testament, tot Pinksteren een aards huis om in te wonen, dat was de tempel. Dat was Gods huis, het huis des Heeren.
Na Pinksteren, door de uitstorting van Gods Geest, woont God, door Zijn Geest in de mensen die in Hem geloven. Die Hem door geloof alleen, uit genade, kennen en Hem volgen. De gelovigen zijn nu het huis des Heeren. Het staat zo duidelijk:

Weet u niet dat u Gods tempel bent en dat de Geest van God in u woont? Als iemand de tempel van God te gronde richt, zal God hem te gronde richten, want de tempel van God is heilig, en deze tempel bent u.
1 Korinthe 3:16‭-‬17

God Zelf woont en troont in de hemelen. In het Vaderhuis. Waar de Heere Jezus plaats voor ons, de gelovigen, bereid en van waaruit Hij terug zal komen om Zijn bruid tot Zich te nemen.

De vele kerkgebouwen zijn dus niet Gods huizen. Wél zijn het gebedshuizen. Plaatsen van de gemeentelijke samenkomst. Plaatsen waar de gemeente samenkomt om Gods Woord te horen, Hem te aanbidden en tot Hem te bidden en opgebouwd te worden door het Woord en door de gemeenschap der heiligen.
tulp
Wat je hiertegen kunt doen is je focus verleggen. Waarom zou je iets vinden van hoe een ander gekleed gaat?
Zorg dat je je zelf naar je eigen normen kleedt en accepteer dat een ander daar anders over denkt, dat anders invult.
Jij vindt iets van een ander en een ander vindt iets van jou.
Samanthi
Waar twee of drie in mijn Naam vergaderd is ben Ik in het midden, dat kan zijn in je pyama, of op de werkvloer, of terwijl je samen met iemand de stal aan het uitmesten bent of op de hoek van de straat met een straatkrantverkoper of een dakloze.

Lees de geschiedenis van de Samaritaanse vrouw.

Er zijn kerken waar geen avondmaal gevierd wordt omdat er niemand de Heere kent, is dat dan het huis van God, nee een vergaderplaats van een groep mensen.

Ook de NGB is er duidelijk over.

Het huis van God, daar was Zijn aanwezigheid, daar was de ark, het heilige der heilige.
Psalmen 76

2 God is bekend in Juda; Zijn Naam is groot in Israël. 3 En in Salem is Zijn hut, en Zijn woning in Sion.

En bijvoorbeeld psalm 122.

Bovendien zijn de kleding voorschriften in de Bijbel juist gericht op soberheid en kuisheid, verder niets over kleuren of iets dergelijks.
GJvanGammeren
Ik probeer altijd wel iets moois/netjes aan te trekken naar de Erediensten. Veel kleren heb ik niet maar wat ik heb probeer ik te onderscheiden in werkkleding en nette kleding. Op een gegeven moment schuift dat door als iets oud en versleten raakt. Maar wat bedoelt de vraagsteller met casual gekleed? Wat de een zus vindt vindt de ander zo.
Zv70
Kleding is cultuurgebonden en smaak speelt ook nog een rol. Kleding is bedoelt om de naaktheid te bedekken en de rest is bijzaak.
Maar eens: als we bij elkaar komen om God te eren, dan trek je niet je surfshort aan. Maar ook niet per se zó netjes dat je jezelf niet meer herkent. En zoals al gemeld: 'huis van God' is feitelijk een onjuiste term.
Rembrand
U zou de vraag kunnen stellen aan de broeders en zusters die het betreft.
Davinci83
Beste vraagsteller, de Bijbel zegt niets over kledingregels rondom nieuwtestamentische samenkomsten. Je probeert dus anderen slechts cultureel bepaalde regels op te leggen. En inderdaad 'huis des Heren' is een uitspraak die niet helemaal klopt voor de kerk, al kan ik mij wel voorstellen dat het vanwege de vele gebeden die er worden 'opgezonden' geestelijk gezien geen neutrale plek (wellicht meer beschermende engelen?) is, maar daar hebben we geen helder zicht op.
dorpeling
Naar de kerk mag je inderdaad gewoon netjes gekleed gaan. Maar de definitie daarvan kan voor iedereen verschillend zijn.

Voor de een is dat een driedelig kostuum, voor de ander een net shirt en donkere jeans.
En dat ligt er ook wel aan van welke leeftijd je bent. Mijn man draagt het eerste, mijn zonen het tweede ;).

En nee, daar kun je niets tegen doen. Uiteindelijk is dat ieders eigen verantwoordelijk.
In plaats van me daaraan te zitten ergeren, zou ik me richten op het Woord. Want daar kom je uiteindelijk toch voor.

En eerlijk gezegd vind ik persoonlijk dat casual ook best chique kan zijn.
Samanthi
@dorpeling
Ja er zit veel cultuur en smaak bij...
Kijk eens hier...
https://youtu.be/oApumuBcZtc?si=zHztblhfNL5QiPIC
dorpeling
@Samanthi, mooi en zo eerbiedig!
Het gaat toch uiteindelijk om het innerlijk. De Heere ziet ons hart aan, niet onze kleding.

Alhoewel, als God werkt kan dat wel je kledingstijl veranderen. Dan wil je met eerbied gekleed gaan en in onze cultuur is dat niet in een flodderige tanktop en spijkerbroek met gaten.

Naar mijn mening is casual niet underdressed, maar gekleed.
Maar dat is persoonlijk.
dorpeling
Over het al dan niet 'Gods huis'; het is wel de plaats waar Hij oproept om samen te komen, waar de Heere werkt door de Heilige Geest en waar Hij Zelf aanwezig wil zijn oa in de bediening van de sacramenten.

In die zin begrijp ik de term wel. Maar dat wil niet zeggen dat er elders geen huis Gods kan zijn, waar Hij aanwezig is. Jacob bijvoorbeeld had een Bethel, een huis Gods. Maar hij was daar toch alleen met God.
Samanthi
@ dorpeling
Ja enerzijds anderzijds, als je met iemand je Bijbel opent is het evenzo een Bethel,
dorpeling
@Samanthi, Bethel kan overal zijn waar God Zich laat ontmoeten.

Jacob zegt zelf in Genesis 35 over Bethel dat God hem daar geantwoordt heeft ten dage van zijn benauwdheid en met hem geweest is op de weg die hij gegaan is.
Dus merkbaar en voelbaar aanwezig was. Gelukkig is dat niet voorbehouden aan degenen die zich binnen 4 kerkmuren bevinden.

Toch begrijp ik de uitdrukking wel omdat je onder de preek soms zo duidelijk Gods aanwezigheid bemerkt dat het voelt als een huis van God.
Samanthi
@ dorpeling, bedankt voor je fijne reactie, ja idd ik snap het ook wel... het is de plaats waar de gemeente samenkomt, maar ik ervaar de nabijheid van God ook vaak als ik in de natuur ben en bid.
kejak
Het is en blijft een kwestie van ( goede ) smaak. Op audientie bij de koning zullen de meesten ook niet casual gekleed gaan. In de tweede kamer draag je een pak, maar een t-shirt dragen kan wel. Ik mag geen korte broek aan op m'n werk. Het zit'm niet in de kleding , maar tegelijk: gelaat, gewaad en gepraat....
Zomaar wat overwegingen van iemand die altijd redelijk casual naar de kerk gaat.
Samanthi
Dat argument van de koning vind ik zwak.
Je zou je moeten oppoetsen, misschien wel iets nieuws kopen.
Voor de Koning der koningen hoef je je niet op te poetsen.
Hij kent je en Hij weet wie bent, je hief je niet mooier aan te kleden of voor te doen.

Dan nog wat als de Koning je Vader is...

Gelaat, gepraat en gewaad, dat zegt helemaal niets. Volgens de brief van Jacobus gaat het om wat je doet!

Nu als laatste een citaat wat me erg geraakt hebt. Dat gaat ook over als je een uitnodiging van de koning.
https://youtu.be/onwmz3LBzWs?si=2VrAiwcUxlmkR9ao
Samanthi
@Kejak het was niet bedoeld als kritiek op jou reactie, maar meer een aanvulling.
Jedidjas
https://www.facebook.com/watch/?v=2032324010271910

leuk filmpje hierover ;) tim zingt
Samanthi
@jedidjas :×)
Jesaja40
Heerlijke spraakverwarring is hier gaande. Velen noemen of benoemen hun kerk als een Huis des Heeren.

Zo ontstaan en worden de heilige huisjes in stand gehouden.

Er was maar een Huis van de Eeuwige die gebouwd werd door Salomo. Zelfs dat huis was te klein en toch wilde de Eeuwige daar specifiek gediend worden.

Daarvoor was een eenvoudige tabernakel met de Ark daarin. Over kleding gesproken: de Hogepriester droeg voorgeschreven kleding vol van symboliek en verwijzingen. Slechts een maal in het jaar op de grote verzoendag mocht hij het heilige der heiligen betreden. Daar mocht hij alleen maar komen in een linnen rok zonder enige versiering op opsmuk.

Ook David droeg een linnen priesterkleed toen de ark naar Jeruzalem werd gebracht. Geen koninklijke praal maar eenvoud. Moeten wij ons echt oppoetsen voor de Eeuwige om zo goed mogelijk voor de dag te komen? Dat doe je wel uit respect voor aardse vorsten om het verschil niet al te groot te maken.

Laat onze kleding zedig en verhullend zijn en niet onthullend. Dan is casual kledinggebruik geen probleem.