Wet eist bekering en geloof

Ds. C. Harinck / Geen reacties

Vraag

Geachte ds. Harinck, in uw laatste vraagbeantwoording 'Wel bevel tot bekering, geen bevel tot geloof' schrijft u als het gaat om de oproep tot geloof: “Door dit (gebod om te geloven) niet te preken, preek je ‘de wet’ van God niet.” Dr. Van den Brink maakt in een lezing bij Geloofstoerusting een onderscheid tussen wet en evangelie. Het moet weliswaar beide gepreekt worden, maar er is wel een duidelijk onderscheid. Door het evangelie leren wij God kennen. Door de wet leren we onszelf kennen. Hoe kan dan de oproep tot geloof behoren tot de wet? Is dan het doel van deze oproep alleen maar bedoeld opdat wij zouden ontdekken dat we niet kunnen geloven?

Vraag 2: Ik heb een vraag aan ds. C. Harinck, n.a.v. zijn antwoord op de vraag over bevel tot geloof. U zegt: "Door dit niet te preken, preek je de wet van God niet. Hij is ongehoorzaam. Je doet dan niet wat God van de prediker vraagt. De mens voelt zich dan niet schuldig voor zijn ongeloof. En zal niet bidden: Heere, ik geloof, kom mijn ongelovigheid te hulp."

Ik ben niet de vraagsteller, maar heb precies dit punt aangekaart bij de kerkenraad en later ook besproken met de predikant. Maar dat wat ú zegt waarom het bevel tot geloof wèl gepredikt moet worden, gebruikte de predikant als argument om het bevel tot geloof weinig tot niet te preken: omdat het dan een wet wordt (waar we niet aan kunnen voldoen).

Behalve dat deze tegenstrijdigheid best verwarrend is, begrijp ik zowel hem als u niet goed. Het bevel van geloof hoort bij (de belofte van) het evangelie. Dat moeten we dan nog niet zien als of verwarren met 'wet'? Ik denk dat helderheid hierover belangrijk is. Er zouden veel 'zoekers' geholpen zijn wanneer ook de opdracht tot geloof (vertrouwen) duidelijk zou klinken. Vertrouwen in de belofte van het evangelie van Jezus Christus, dat Hij ons niet wegstuurt als we met onze grootste en goorste zonden tot Hem vluchten en dat Hij -nochtans- onze (míjn!) Zaligmaker wil zijn. Nee, dan ís! Dát mogen, moeten we dan toch geloven?

Vraag 3: In de beantwoording van een vraag gesteld aan ds. C. Harinck op 31-7-2023 over het bevel van geloof en bekering zegt Harinck dat, wanneer je niet het bevel van geloof preekt, je de wet van God niet preekt. Maar het bevel van geloof heeft toch niet te maken met de Wet, maar met het Evangelie? Het Evangelie, dat zelfs een antwoord geeft op onze onmacht om te geloven. Zou U dit misschien nog wat willen ophelderen?

Antwoord

Beste vraagstellers,

Ik merk dat mijn opmerking over het gebod om te geloven vragen oproept. Het antwoord is echter heel eenvoudig. Het is reeds in eerdere conflicten in Schotland, Engeland en Amerika uitgesproken en het is ook uitgesproken door Comrie in zijn conflict met Van der Honert. Namelijk: alles wat eist hoort bij de Wet en bij het Werkverbond. Alles wat belooft hoort bij het Evangelie en het Genadeverbond.

Terecht is te zeggen dat het Evangelie niet eist. Dan was het geen Evangelie. Maar de Wet eist en daarin blijft God Zijn eis vasthouden. Je preekt dus de eis van de Wet niet als je de mensen in Gods naam niet beveelt te geloven. Mensen worden dan niet schuldig gesteld en niet in de toch gelukkige nood gebracht van: "Heere, ik geloof, kom mijn ongelovigheid te hulp!" De wisselwerking Wet en Evangelie is zeer belangrijk in de prediking. De Wet met zijn eisen -ook van bekering en geloof- stelt je dan schuldig; dat je zoveel jaren als een  onbekeerde en ongelovige onder het Woord geleefd hebt. Het ontdekt je aan je machteloosheid en doodt je werkheiligheid. En het maakt je vatbaar voor het Evangelie, dat niet iemand, maar allen belooft en vraagt wat je nodig hebt.

Het Evangelie wordt dan Evangelie (goede boodschap) voor je, want het eist niet, maar vraagt wat je nodig hebt. Het is door beste predikers warm en evangelische verwoord met de vraag die Jezus Bartimeüs stelde: "Wat wilt gij dat Ik u doen zal." Het Evangelie vraag maar één geschiktheid: je behoefte aan Christus te gevoelen.

Is dat geen gezegende vrucht van de rechte prediking van het Evangelie? Maar wat ontbreekt dat veel! De Wet wordt niet gepreekt wanneer geen bekering en geloof geëist wordt. Het Evangelie wordt niet gepreekt als het niet gepreekt wordt met al de beloften die het Evangelie doet.

Wat ontbreekt toch rechte prediking van Wet en Evangelie!

Stof tot veel nadenken toegewenst,
Ds. C. Harinck