Menstruatiekrampen

drs. A.C. van Beest / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van bijna 15 jaar en al 1,5 jaar ongesteld. Ik heb ontzettende last van  menstruatiekrampen die overgaan naar m’n rug. Ik heb dan nergens zin in maar wel zin in snoep en alles was zoet is. Tegen de pijn slik ik wel eens paracetamol e.d. maar dat helpt totaal niet. En andere dingen speciaal tegen menstruatiepijn helpen ook niet echt goed. Weet u een oplossing?

Ook menstrueer ik nog helemaal niet regelmatig. Er zit soms wel een week tussen. Blijf je heel de tijd onregelmatig of kan er nog een regelmaat inkomen? En is er iets wat helpt tegen het vele ongezonde snoepen en geen zin hebben in normaal eten? Bedankt!

Antwoord

Deze gestelde vragen zijn stuk voor stuk van belang. De pijn bij de menstruatie die niet reageert op de gebruikelijke (goed gedoseerde?) middelen reageert is denk ik een reden tot overleg met je huisarts. Misschien is een kuur  van bijvoorbeeld de 10e t/m 21e cyclusdag met  hormonen (progestegenen) te proberen .Misschien helpt dat ook tegen de snoepzucht. Er kan een  samenhang bestaan tussen het menstruatiepatroon en wat we noemen eetstoornissen (kan veel of juist heel weinig eten zijn). Hoe dat komt is moeilijk te zeggen. Het lijkt me wel raadzaam om voor overleg naar de huisarts te gaan.

Onregelmatigheid in het begin van de menstruele cyclus verdwijnt meestal bij het ouder worden. Als de hormonen niet helpen tegen de pijn en snoepzucht en afwachten te belastend is, zou een gesprek met een psycholoog  te overwegen zijn. Ik hoop dat je wat aan deze adviezen hebt.

Dr. A. C. van Beest

Lees meer artikelen over:

menstruatie