Medicatie voor kind met ADHD

drs. J. de Jongh-van Hoof / 6 reacties

Vraag

Ons zoontje van zes heeft sinds kort de diagnose adhd, gecombineerd type. Het zat er aan te komen dat hij gediagnosticeerd zou worden omdat het op de peuterspeelzaal al op viel. Alleen nu er daadwerkelijk een diagnose is, is het toch even slikken. Er is geadviseerd medicatie te starten zodat hij goed in groep drie kan beginnen.

Dat vind ik erg dubbel. Ik begrijp de noodzaak van medicatie. Maar doe je er dan goed aan om je kind methylfenidaat te geven? De onrust/beweeglijkheid moet er toch ook uitkomen? En soms lijkt het wel alsof hij met medicatie nog meer verbaal onrustig is. En komt als het pilletje uitgewerkt is, niet alles er alsnog uit, zodat hij vanaf een uur of vier alle kanten op gaat stuiteren? Kortom een vraag vol vragen die misschien chaotisch overkomt. Maar eigenlijk is de hoofdvraag: doen we er echt goed aan ons kind methylfenidaat te geven?

Antwoord

Wanneer adviezen en training onvoldoende werken, kan er gedacht worden aan medicatie. Daarbij moet men weten dat medicatie niet altijd werkt en moet er gezocht worden naar de juiste dosering. Verder moeten de voor- en nadelen besproken worden. Doel is dat het kind rustiger wordt en zich beter kan concentreren.

De voor- en nadelen kan je bespreken met de behandelaar maar is ook te vinden op thuisarts.nl. Hierin lees je overigens alles wat u wilt weten over medicatie en ADHD.

Met vriendelijke groet,
José de Jongh

Lees meer artikelen over:

ADHD
6 reacties
mortlach
"De onrust/beweeglijkheid moet er toch ook uitkomen?"

Volgens mij werkt het toch niet zo? Het is niet zo dat die onrust in een soort reservoir zit en het eruit moet komen zodra het medicijn niet meer werkt. Dankzij het medicijn bouwt het gewoon niet op, voor zover ik het begrepen heb.

Er zijn medicijnen die langzaam de chemische stofjes in de hersenen naar een nieuw evenwichtspunt verleggen en als het daar eenmaal is (meestal na 2 weken) dan houdt het ze daar en is het geen kwestie meer van dat het medicijn 'uitwerkt'.

Kwestie van goed overleggen met de huisarts/kinderpsycholoog om te zien wat er geschikt is en vooral hoe het werkt!
juffiejuf
Het is ook als ouders een proces waar je door heen moet...
Hier juist hele goede ervaringen met methylfenidaat. Wel ben ik een groot voorstander van goede begeleiding qua medicatie. Onze zoon wordt begeleid door een kinderarts met expertise van ADHD. Groep 3 een goede start maken is echt belangrijk! In overleg met arts kan je kijken om rebound te verkleinen om bijv nog 5 mg te geven rond 4 uur. Verder misschien goed om de verschillende opties te bekijken tussen kortdurende en langwerkende methylfenidaat?
pannenkoek
Hier ook ervaring, maar geen goede.

Onze zoon kreeg ook medicatie. Alleen in de morgen, zodat hij na schooltijd gewoon zichzelf was. Vakanties en weekenden gebruikten we het niet.
Hij liet steeds vaker over zich heen lopen.....
Tijdens kamp groep 8 (inmiddels 10 jr geleden) niet meegegeven. Daarna ook niet meer gegeven. Hij kwam veel meer voor zich zelf op, en beet van zich af.
Het remt het kind, ook bij zaken waar je het eigenlijk niet wil.
Hij is inmiddels 22, en heeft sinds dien niks meer geslikt.
Samanthi
Ik slik zelf wel medicijnen, van mijn (volwassen) kinderen, waarvan sommige een diagnose hebben, slikt de één wel en de ander geen medicijnen.
Het is per kind verschillend.
Jess
Bij Methylfenidaad bouw je geen spiegel op dus als het medicijn is uitgewerkt heb je te maken met een rebound. Dan lijkt het of alle opgebouwde spanning van die dag er uit komt. Het is idd een idee om dat voor te zijn en dan nog wat extra medicatie te geven. Maar het is de vraag of je dat daadwerkelijk wilt dat je kind ineens veel rustiger is. Zodat het net lijkt of jouw kind een ander kind is door de medicatie.

Wij geven ons kind alleen medicatie als het naar school gaat, niet in de vakantie en niet in het weekend.

Als je GGZ je informatie avonden aanbied maak daar zeker gebruik van om daar als beide ouders heen te gaan, daar steek je ontzettend veel van op.
drj
Wat fijn dat jullie als ouders zo bewust nadenken over wat de voor- en nadelen van medicatie voor jullie zoon zijn.

De nadelen en bijwerkingen van medicatie moeten altijd worden afgewogen tegen de bijwerkingen en nadelen van ADHD.
Helaas wordt er vaak alleen over de nadelen van medicatie, maar worden de nadelen van ADHD vergeten:
- als je in de klas degene bent, die altijd zijn spullen kwijt is
- als je de enige bent, die zijn werk nooit op tijd klaar heeft
- de neiging tot (drugs)verslaving is groter
- een belangrijk deel van de kinderen met ADHD maakt hun school niet af
- in hun baan lukt het niet de routine bij te behouden en ze maken fouten (voorbeeld: https://www.dailymail.co.uk/news/article-8603519/Dopey-decorator-realises-hes-painted-WRONG-HOUSE-EIGHTH-time-three-years.html)

Wat doet jarenlang falen met een kind (of volwassene)?

De voordelen van ritalin / methylfenidaat in vergelijking tot andere vormen van medicatie, zoals bijv. Strattera, is, dat je het alleen dan hoeft in te nemen, als je het nodig hebt. Het begint na ca. 20 minuten te werken en werkt dan ca. 2,5-4 uur. In de vakantie kan het bijvoorbeeld gepauzeerd worden en dat is zelfs goed voor kinderen in de groei, omdat de eetlust door ritalin vermindert (tijdens de fase waarin het werkt). Ritalin zorgt zowel voor een verhoging van het dopaminegehalte in de synapsen (vereenvoudigd gezegd) als het noradrenalinegehalte. Twee stoffen, waarvan mensen met ADHD minder tussen hun zenuwcellen hebben, dan mensen zonder ADHD. Inderdaad is het zo, dat er als de werking ophoudt een soort terugslag is, waardoor de ADHD-verschijnselen sterker te merken zijn en ook humeurigheid enz. kan voorkomen. Het is het beste die tijd in te plannen, door bijvoorbeeld een uur ravotten in te plannen voor het eten, zodat er tijd is "uit te razen". Ritalin is niet een medicament dat we maar in het kraanwater moeten stoppen omdat het voor alle kinderen goed is, maar het heeft zeker zijn plaats in de behandeling van kinderen, die zonder behandeling grote problemen in hun leven hebben. Ook het hebben van vriendjes is een bijwerking van het gebruik van ritalin.

Als je als ouder moet aanzien hoe je kind jarenlang als enige in de klas op geen enkele verjaardag wordt uitgenodigd en er niemand op de verjaardag komt, omdat de ouders ook niet graag willen, dat hun kind met das "lastige kind" speelt, dan ist de beslissing een werkzame behandeling uit te proberen misschien niet zo moeilijk meer. Helaas wordt vaak een beeld geschilderd van ouders, die hun kind met "drugs" rustig willen houden. In de werkelijkheid steekt daar vaak een wereld van leed en jarenlang proberen van therapien achter, die uiteindelijk niet veel helpen. Je kunt met veel oefening een dronken persoon misschien leren op een rechte lijn te lopen, maar zou het niet beter zijn, als zijn hersens zonder alcohol goed zouden werken?

Uiteindelijk hangt het altijd van het individuele kind af, wat de beste weg is. Sommige kinderen varen er wel bij een jaartje later met school te beginnen, terwijl voor andere kinderen een alternatieve schoolvorm een nieuwe wereld opent. Veel kinderen met ADHD doen het goed met veel sporten (verhoogt het dopamine). En inderdaad bestaan er kinderen, die door ritalin voor het eerst op een verjaardagsfeestje werden gevraagd en een voldoende haalden op school.

Laten we niet te snel oordelen en steeds het individuele kind in het oog behouden.

Ik schrijf dit als arts, als wetenschapper, als ervaringsdeskundige en als ouder.