Rustig blijven als het onweert

Redactie Refoweb / 8 reacties

Vraag

In de afgelopen week/weken hebben we vaak met onweer te maken gehad. Ik weet niet hoe het komt, maar ik vind het geluid en de flitsen niet fijn. Zelf heb ik niks ergs met onweer meegemaakt, maar wel daar over gehoord. Zou dat dan daar door komen?

En hoe kan ik rustig blijven als het onweert? Ik zou willen bidden, maar dan ben ik bang dat er juist een flits en geluid komt van onweer. En sommige mensen zeggen ook dat je dan stil moet zijn omdat God spreekt. Is dit echt zo? Kunt u mij vertellen wat waarheid is en tips geven?

Antwoord

Je kunt hierover meer lezen in de artikelen 'Bang voor onweer' en 'Onweer en het spreken van God'.

8 reacties
Rembrand
Uitspraken over God die spreekt door middel van donder en bliksem doen mij  denken aan verhalen over oude natuur godsdiensten. B.v Wodan met zijn hamer en sikkel. Denken dat God via donder en bliksem rechtstreeks tot een mens spreekt,  grenst voor mij aan afgoderij.
Onweer is een overweldigend natuurverschijnsel, angst voor onweer is echt niet raar hoor vragensteller.  Misschien ben je als kind een keer erg bang geweest,  alleen in je bedje of zo. De een is bang voor spinnen,  de ander heeft hoogtevrees.  Je zou ademhalingsoefeningen kunnen aanleren en dat toepassen wanneer het onweert. Sterkte!
Samanthi
@ Rembrandt dankjewel voor je reactie, had ik het maar als kind zo gehoord, ik ben als kind altijd zo bang geweest...
Jess
Voorheen was ik ook altijd erg bang voor onweer. Nadat ik tot geloof ben gekomen niet meer.

Er zijn idd veel mensen die bij onweer zeggen dat God spreekt. Dan verwijzen ze naar het verhaal van Mozes bij de berg, toen God zijn geboden gaf aan Israël. Ik heb het altijd als bangmakerij ervaren. Als je bang bent voor onweer, ben je bang voor God en zijn oordelen, zo werd er gezegd.

God spreekt ook door Zijn schepping, als het regent, als de zon schijnt enz. We mogen dat allemaal als een zegen zien. Hij heeft mij ook duidelijk gemaakt dat ik niet bang hoef te zijn voor onweer. Vertrouw maar op Hem, wat er ook gebeurd, Hij ziet jou! In regen, wind, zonneschijn, sneeuw en onweer.
kip
mensen komt en staat verwonderd,als de God des hemels.....

de Heere spreekt

allert zijn

eerbied en diep ontzag voor Die grote Majesteit.
Samanthi
@kip
Psalmen 29

1 Een psalm van David. Geeft den HEERE, gij kinderen der machtigen! geeft den HEERE eer en sterkte. 2 Geeft den HEERE de eer Zijns Naams, aanbidt den HEERE in de heerlijkheid des heiligdoms. 3 De stem des HEEREN is op de wateren, de God der ere dondert; de HEERE is op de grote wateren. 4 De stem des HEEREN is met kracht, de stem des HEEREN is met heerlijkheid. 5 De stem des HEEREN breekt de cederen; ja, de HEERE verbreekt de cederen van Libanon. 6 En Hij doet ze huppelen als een kalf, den Libanon en Sirjon als een jongen eenhoorn. 7 De stem des HEEREN houwt er vlammen vuurs uit. 8 De stem des HEEREN doet de woestijn beven; de HEERE doet de woestijn Kades beven. 9 De stem des HEEREN doet de hinden jongen werpen, en ontbloot de wouden; maar in Zijn tempel zegt Hem een iegelijk eer. 10 De HEERE heeft gezeten over den watervloed; ja, de HEERE zit, Koning in eeuwigheid. 11 De HEERE zal Zijn volk sterkte geven; de HEERE zal Zijn volk zegenen met vrede.

Niet alleen de donder, maar de hele natuur
Davinci83
Veel mensen die een vliegtuig instappen verwachten dat ze met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid rollend over een landingsbaan zullen eindigen in een kerozinewolk... de praktijk is echter vaak anders. Men overleefd het. Vantevoren hadden de statistieken dit al verteld. Er is een bijzonder kleine kans daarop. Zo ook met onweer.
dbg93
ik herken het wel ik heb eens 1 meter van een boom afgestaan die doormidden werd geslagen in het bos en sindsdien ben ik echt bang voor die knal, de flits doet me niks, terwijl die als enige gevaar is..
als het onweerd ga ik voortaan bijbel lezen en op bed zitten, ik weet niet of het iets is maar voor mij helpt dat wel..
ook bid ok om mij te beschermen en veilig te houden.. misschien heb je er wat aan, het is wel maar een simpel iets wat je misschien wel al zelf verzonnen had, maar ik met ptss door meerdere dingen en onweer specifiek, word er wat rustiger van..
Omega
Ja mooi @Jess. God spreekt in Zijn ganse schepping zegt Job (Job 37).