Ik heb een probleem waar ik al vier jaar mee worstel. Mijn vader heeft mij, toen...

prof. dr. J.C. Borst / Geen reacties

Vraag

Ik heb een probleem waar ik al vier jaar mee worstel. Mijn vader heeft mij, toen ik elf was driemaal aangerand. De eerste keer vond ik het niet erg. De tweede keer besefte ik dat het niet hoorde en de derde keer heb ik hem weggeduwd en heeft hij het nooit meer gedaan. Ik heb daardoor een hele tijd mij een tweederangs iemand gevoeld en ik had geen zelfvertrouwen meer. Nu, vier jaar later, heb ik dat laatste bijna overwonnen maar heb ik nog steeds angst voor mijn eigen vader. Het moeilijke is: mag ik boos en bang voor hem zijn terwijl ik weet dat hij bekeerd is maar dat toen ook al was? Ik heb het nooit tegen iemand verteld dan de Heere alleen. Vaak heb ik het er nog steeds heel moeilijk mee. Heeft u een antwoord voor mij?

Antwoord

Beste schrijfster,

Wat goed van je dat je zo’n vraag stelt. Wat je overkomen is als meisje van elf is erg ingrijpend en ik kan me goed voorstellen dat je daar nog steeds mee worstelt. Als dochter mag je je eigen vader vertrouwen en wat hij heeft gedaan is jouw vertrouwen verraden. Natuurlijk weet je eerst niet wat er gebeurt, maar goed dat je hem bij de derde keer hebt weggeduwd.

Het is mooi dat je deze ervaringen ook aan de Heere hebt verteld. Ik vind het dus goed van je dat je zo’n vraag stelt, maar ik vind ook dat je zo’n ervaring met iemand zou moeten kunnen delen. Je schrijft dat het je bezighoudt en dat je het er nog steeds moeilijk mee hebt. Je kijkt zo op een bepaalde manier naar je vader, wellicht met teleurstelling, verdriet, boosheid, schaamte, vul maar in. Het zou goed zijn om dat eens uit te spreken bij iemand die kan luisteren, die begrijpt wat je is overkomen, die je ook wat verder kan helpen.

Wanneer je op een middelbare school zit, zijn daar vaak vertrouwenspersonen waar je veilig zo’n verhaal kunt doen. Wellicht heb je een predikant waar je naar toe zou kunnen en die kan luisteren, zonder meteen in actie te komen. Ik ken ook wel huisartsen die de tijd voor je nemen en je bijvoorbeeld verwijzen naar een goede maatschappelijk werkster. Ik weet natuurlijk niet waar je woont en bij welke kerk je behoort.

Stuur gerust nog een vraag naar Refoweb als je wat concretere informatie wilt.

Veel sterkte en alle goeds.

Ds. J. C. Borst