Betrouwbaarheid bijna-dood-ervaringen

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Ik heb in boeken van dr. Craig Keener, dr. Lee Strobel en dr. Gary Habermas gelezen over bijna-dood-ervaringen (near-death experience of NDE's in het engels). Daar is al wat over geschreven op deze site. Er zijn volgens mij overduidelijk echte NDE's en natuurlijk ook verzonnen verhalen of mensen die dachten een NDE te hebben.

Recent las ik over het jonge meisje Akiane Kramarik, die claimt een schilderij van Jezus te hebben gemaakt op basis van haar NDE. Dit schilderij zou later herkend worden door het jonge jongetje Colton Burpo, die ook een NDE zegt te hebben gehad.

Mijn vraag aan prof. dr. Paul : hoe betrouwbaar zijn volgens u deze NDE's en bovenal het schilderij wat van Jezus is gemaakt? Is dit verzonnen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het lijkt mij ook dat er zowel echte ervaringen als verzonnen verhalen zijn over wat mensen op de grens tussen leven en dood meemaken. En ook dat mensen er diep van overtuigd kunnen zijn zo’n ervaring gehad te hebben. Meestal moeten we het doen met verhalen en ontbreekt de mogelijk tot toetsing.

Wat de genoemde personen betreft: ik heb geen reden te twijfelen aan hun integriteit, en ze zullen echt menen wat ze zeggen. Maar wat moeten we er mee? Er zijn duizenden mensen die in dromen en visioenen Jezus gezien hebben. Toch zijn afbeeldingen van die ervaringen zeer schaars. Daar komt bij dat de hemelse glorie en heerlijkheid ver uitstijgen boven onze mogelijkheden om te beschrijven en te schilderen. Zie ook Johannes’ weergave in het boek Openbaring. Daarom komt het schilderij van Kramarik mij een beetje te gewoon over. En waarom zou een ‘echte’ afbeelding van Jezus in de hemel pas in de 21e eeuw op aarde bekend worden? Ook vanwege het oncontroleerbare karakter van de ervaringen weet ik niet goed wat we met de opvattingen van Kramarik en Burpo moeten doen. Eerlijk gezegd: laten we ons geloof niet baseren op zulke omstreden zaken, met allerlei discussies tussen voor- en tegenstanders, maar op het vaste Woord van God.

Prof. dr. M.J. Paul

Lees meer artikelen over:

bijnadoodervaring